Az Apple nem sűrűn lép be újabb termékkategóriákba, viszont amikor megteszi, akkor az minden esetben érdekes, hiszen olyan dolgokat kínál, amire előtte nem volt lehetőségünk az Apple ökoszisztémájában. Hasonló horderejű újdonság volt például 2015-ben az Apple Watch, amiből ráadásul akkor még 18 karátos arany modellt is készített az Apple, és ezért anno repülőre is ültünk, hogy elutazzunk Londonba, és az elsők között nézhessük meg az Apple óráját, és írhassunk róla – majd pedig pár héttel később újból kimentünk, hogy meg is vásárolhassuk, amikor már kaphatóvá vált.
A Vision Pro viszont egyelőre csak az Egyesült Államokban kapható, és egy amerikai oda-vissza út sem kivetelezhető olyan egyszerűen, mint egy Budapest – London. Így noha kint a Vision Pro már február 2. óta elérhető, itthon még csak mostanság bukkantak fel ezzel kapcsolatos tesztek, amikor már kiutazás nélkül, itthon is van egy-egy darab, amit meg lehet nézni. Az alábbi cikkünkben igyekeztünk a lehető legtöbb szempontból megnézni, mit is nyújt a Vision Pro, hová lehet pozicionálni a VR headsetek mezőnyében, és próbálunk választ adni arra is, hogy megéri-e a piac többi, hasonló szereplőjével szembeni, legalább (nettó) 3499 dolláros árát. Nyilván nem tudunk első körben mindenről részletesen beszámolni, ez is elég hosszú lett, és biztosan sok dolgot ki is hagytunk, de természetesen lesznek még cikkeink róla. Van valami, ami mégis nagyon érdekelne? Kérdezd meg hozzászólásban, és igyekszünk minden kérdésre válaszolni! 🤗
Egyáltalán mi a Vision Pro?
A Vision Pro egy vegyes valóságú headset, és lehetővé teszi, hogy a valós világot virtuális elemekkel keverjük vagy éppen teljesen kizárhatjuk a valóságot, hogy el tudjunk merülni a munkában vagy a kikapcsolódásban. Az Apple még a 2023-as WWDC-n mutatta be a terméket, és leginkább a “spatial computing” jelzővel illeti, azaz a térbeli munkavégzést tartja elsődleges célnak.
Admin kolléga így foglalta össze a korábbi cikkében:
Az Apple Vision Pro tehát egy felsőkategóriás VR headset, bár az Apple sehol nem hívja VR headsetnek, konkrétan nem találunk a hivatalos oldalon egy darab “VR” szót sem. Ez egyébként érdekes, és valahol az Apple inkább AR headsetként fogja ezt a terméket reklámozni és azzal a szóval is meg kell barátkoznunk, hogy Mixed-Reality. Az AR azt jelenti egyébként, hogy kiterjesztett valóság, a Mixed-Reality pedig hasonlóan azt, hogy a valóság és a virtuális valóság egyvelege. Tehát mondjuk egy szobában lerakunk néhány virtuális tárgyat, játékot, vagy mondjuk egy műhelyben virtuálisan mutatja a headset, hogy hogyan illesszük össze az adott részeket. Így kell elképzelni az AR-t és a Mixed-Reality-t.
Az Apple ezzel mutatta be a Vision Pro-t:
Ebben a videóban pedig az eszköz gyártásáról van szó:
Ez pedig a Guided Tour, azaz hogy hogyan is működik a visionOS:
Elérhető appok
A Vision Pro-n alapértelmezetten a következő appok találhatóak meg rendes visionOS appként:
Ezek mellett az alábbi appok iPades verziója is megtalálható a Compatible Apps mappában:
Az Apple közlése szerint a Vision Pro megjelenésekor 600-nál is több, kifejezetten a Vision Pro-ra készült app várta a vásárlókat, de ezek mellett az iPadre elérhető appok is telepíthetőek rá – de nem feltétlen mindegyik, ezt lásd alább. Nyilván a kifejezetten a visionOS-re fejlesztett appok lesznek azok, amelyek valamilyen extra, például térbeli élményt nyújtanak, egyedi megjelenéssel, az iPad appok pedig ugyanúgy jelennek meg, mintha egy iPaden nyitottuk volna meg őket.
Ettől függetlenül bármely fejlesztő dönthet úgy, hogy az iPadre elérhető appját nem engedi letölteni a visionOS-re, ez a helyzet jelenleg például az MLB, Netflix, NFL, Roku, Spotify, The New York Times, vagy a YouTube esetén is. Ennek több oka is lehet, például hogy egyszerűen annyira kicsi jelenleg az ilyen felhasználók száma, hogy az nem indokolja számukra a fejlesztés költségeit, az iPad appjuk esetén pedig nem elégedettek azzal, ahogyan a Vision Pro-n megjelenne az általuk kínált tartalom. A második az új eszközből fakadó problémákra való támogatás nyújtása, mert hiába az alacsonyabb számú felhasználói, azok valószínűleg sokkal több hibát jeleznének, mint az összes többi felhasználó, ez pedig szintén nem feltétlen éri meg az adott cégeknek. A harmadik ok pedig fakadhat abból, hogy az adott cégeknek nem felhőtlen a viszonya az Apple-lel, ez igaz például a Netflix és a Spotify esetén, és mivel a Vision Pro-nak jelenleg nagyobb szüksége van rájuk, mint nekik a Vision Pro-ra, így ezt alkudozási alapként is használhatják, hogy számukra előnyösebb megállapodást köthessenek az Apple-lel.
Ezekkel szemben viszont az HBO Max például elérhető – csak ahhoz meg VPN és amerikai HBO fiók szükséges, mert a magyar App Store-ban lévő verzió helyett csak az amerikait tudjuk letölteni.
Környezetek
A Vision Pro-n jelenleg hat teljes, 360 fokos környezet (Haleakalā, Yosemite, Joshua Tree, Mount Hood, The Moon, White Sands) és öt, mondhatni “hangulat” (Morning Light, Spring Light, Summer Light, Fall Light, Winter Light) érhető el, illetve két környezet pedig hamarosan érkezik majd – ez utóbbi kettő még a visionOS 1.1-ben is csak “Coming Soon” formában látszik. Az egyes környezetek ráadásul éjszakai móddal illetve saját, mind nappali, mind éjszakai környezeti hangokkal is rendelkeznek.
Ezekkel a 360 fokos környezetekkel teljes mértékben kizárhatjuk a külvilágot, a “hangulatok” pedig csak megváltoztatják például a környezetünk megjelenését.
Az alábbi képek nem adják vissza, hogy a Vision Pro-t használva ezek a környezetek mennyire élethűek, de az egyes helyszínekről egy-egy nappali képet betettünk alább.
Haleakalā
Yosemite
Joshua Tree
Mount Hood
The Moon
White Sands
Nem teljes virtuális környezet, nem járható körbe
Ezek a környezetek nem körbejárhatóak, a Hold esetén például nem tudjuk megnézni, mi van a sziklák mögött, vagy nem sétálhatunk közelebb az előttünk lévő kráterhez sem, ugyanis amikor talán két lépést ha teszünk, akkor egyszerűen elhalványul a környezet, és a passthrough jelenik meg a valós környezetünkkel. Azt lehet mondani, hogy egy ilyen környezet gyakorlatilag egy talán másfél méteres buborékot jelent körülöttünk – és egyébként ha kisétáltunk belőle, akkor ha visszamegyünk az eredeti helyünkre, akkor visszasétálunk ebbe a környezetbe is. Ezt jól szemlélteti az alábbi videó például:
Használat mozgás és utazás közben
Mivel a Vision Pro kezeli azt is, hogy térben hová teszünk le egy appot, ezért például ha liftben nyitunk meg valamit, például a főképernyőt az appok ikonjaival, a lift pedig elindul például felfelé, akkor az ikonok szépen lesüllyednek, hiszen a térben megadott helyük lent maradt, és a Vision Pro kiírhatja azt az értesítést is, hogy Tracking Failed. Ugyanígy konkrétan egy szempillantás alatt magunk mögött hagyhatunk egy-egy appot, ha azt mondjuk repülés közben nyitjuk meg, és ezt nem érzékelte volna automatikusan a Vision Pro, amit egyébként magától meg kell tegyen, és fel kell ajánlja ilyenkor, hogy kapcsoljuk be a Travel Mode-ot.
Az Apple ugyanakkor külön kiemeli, hogy kizárólag repülőgépen utazva kapcsoljuk be a Travel Mode-ot, más esetben, ami a figyelmünket is igényli, tehát például biciklin, rolleren, autóban viszont soha. Persze ez nem vonatkozik arra az esetre, amikor utasként ülünk az autóban, az Apple ezzel inkább arra gondol, amikor valaki maga vezetné az adott dolgot.
Lehetséges rosszullét
Mint minden más VR headset esetén, így a Vision Pro használata közben is előfordulhat a megjelenített kép mozgásából adódó rosszullét, szédülés, hányinger, orvosi szóval kinetózis. Ezek a tünetek nem feltétlenül jelentkeznek azonnal, hanem például mondjuk csak fél óra után érezzük úgy, hogy valami nem stimmel, és jellemzően akkor fordul elő, ha a látás és az egyensúlyérzékelés ellentétbe kerülnek egymással, tehát mozgó környezetet látunk, miközben a belső fül nem érzékeli úgy, hogy mozognánk.
Ha ilyesmi tüneteket tapasztalnánk, akkor inkább rögtön vegyük le a Vision Pro-t, és tartsunk pihenőt. A tünetek ezután rövid időn belül el kell múljanak.
Az Apple támogatási szócikke ezzel kapcsolatban jelenleg csak angolul érhető el, de abban is a mozgás csökkentése az elsődleges javaslat, tehát például kerüljük a 3D-s, sok mozgást tartalmazó, vagy immersive tartalmakat, illetve bekapcsolhatjuk a mozgás csökkentése opciót a kisegítő lehetőségek között.
Ajánlott appok, amiket kipróbáltunk
Pár napja már weben keresztül is meg lehet nézni az egyes visionOS appokat és azok leírását, korábban az ilyen linkek mindig az App Store-ba dobtak át minket. Az apps.apple.com/us/vision linken ugyanaz látható, amit a Vision Pro-n mutat az App Store, így már azok is egyszerűen böngészhetik, milyen appok érhetőek már el az eszközre, akik (még?) nem rendelkeznek vele.
Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül felsorolnánk pár appot, amit érdemes letölteni a Vision Pro-ra.
Encounter Dinosaurs
Ez az app alapból megtalálható a Vision Pro-n, és leginkább ezzel érdemes kezdeni az eszközzel való ismerkedést, a másik dolog egyébként az Immersive tartalmakat bemutató, pár perces videó az Apple TV appban – ugyanis ez a két dolog a leglátványosabb az Environments esetén elérhető környezeteken felül.
Az Encounter Dinosaurs ráadásul interaktív is: a megjelenő állatok reagálnak ránk, és ennek megfelelően több különböző dolog is tud történni, például ránk néznek vagy odajönnek hozzánk. Ennél jobban viszont nem részleteznénk, hogy ne vegyük el az élményt azoktól, akik majd először látják. ☺️
Azt ugyanakkor kiemelnénk, hogy bár közel mehetünk az őskori valóság ablakához, magába a környezetbe nem tudunk belépni: ha átlépünk a kép síkján, akkor a Vision Pro a valós környezetünk képét fogja mutatni passthrough módban.
Moon Player
Ez talán a legelső médialejátszó app a Vision Pro-ra. Ha bármi olyan tartalmat szeretnénk megnézni, ami nem érhető el az Apple TV-n vagy valamely streaming szolgáltató kínálatában, hanem mondjuk iCloud Drive-on, magán a Vision Pro-n, hálózati meghajtón, Plex szerveren, vagy bármi DLNA forráson található videót szeretnénk azt nézni, akkor arra megoldást kínál a Moon Player.
Ebben ráadásul még YouTube 180 és 360 tartalmakat, illetve 3D (Side-By-Side és Over-Under) filmeket is le tudunk játszani. Jelenleg nem lehet hangsávot kiválasztani, így a Moon Player az adott videó alapértelmezett hangsávját fogja lejátszani, de a fejlesztők tájékoztatása alapján a hangsáv választása is hamarosan elérhető lesz, és az appot elég gyakran frissítik is.
Az Apple TV esetén bekapcsolható Cinema környezet nyújtotta moziterem a Moon Player használata közben értelemszerűen nem érhető el, ehelyett a “teljes képernyős” módban jelenleg csak elfeketíti a környezetet – bár ez képernyőfotón nem annyira látszódik, az Apple mozitermes környezete meg a DRM-védett tartalom miatt nem képernyőfotózható, így azt mindenképpen személyesen lehet csak érdemben megnézni.
Exploring Mars
A NASA Jet Propulsion Lab appjában jelenleg a Perseverance marsjárót tudjuk megnézni akár valós méretben is, és az egyes alkatrészeiről részletes információkat is kapunk, ha azokat megérintjük. És bár képeken és videókon ugye bárki láthatta már a marsjárót, az valahogy sosem adja vissza azt az élményt, amikor tényleges méretben, mondhatni kézzelfoghatóan láthatjuk.
Az Ingenuity helikopter ugyanakkor sajnos nincs az appban, pedig azt is érdekes lenne megnézni. A marsi környezet szimulációja, tehát amikor mi magunk állhatunk ott a Marson, jelenleg még nem érhető el, de elvileg hamarosan érkezik.
Battery Widget
Bár a Vision Pro akkumulátorának a töltöttségét és az órát a Vezérlőközpont megnyitásával láthatjuk:
De sokszor kényelmesebb, ha rögtön a látómezőnkben ott van egy widget, ami pont ezt a két dolgot képes mutatni számunkra.
Insight Heart
Az anatómia iránt érdeklődők számára érdekes lehet a szív és az azt körülvevő erek felépülése és működése, illetve a leggyakoribb rendellenességek szimulációja, amelyet tetszőlegesen mozgathatunk, méretezhetünk, rétegeket adhatunk hozzá vagy vehetünk el, és minden egyes animált modell információját fel is olvassa nekünk az app.
Hamarosan ráadásul vese és tüdő is érkezik majd az appba.
JigSpace
A JigSpace-ben 3D-s objektumokkal tudunk “játszani”, már legalábbis olyan értelemben, hogy darabokra szedhetünk egy sugárhajtóművet, megismerve az egyes részeit és azok feladatát, vagy például beleülhetünk egy F1-es versenyautóba, amit szintén darabjaira tudunk szedni, de tehetünk a szobánkba InSight marsi szondát, amit utána szintén darabokra szedhetünk. Kifejezetten látványosak a benne elérhető modellek, amelyeket közvetlen közelről, tetszőleges szögekből és méretekben is meg tudunk nézni.
SkyGuide
Aki a csillagászatot kedveli, az már biztosan ismeri a SkyGuide appot: ezzel a csillagképeket tudjuk megnézni az éjszakai égbolton, jelen esetben három különböző háttérkörnyezettel – a háztetőn, a hegytetőn, vagy pedig tengerparton. Ezekből ráadásul elérhető az alkonyati és az éjjeli nézet is, amelyeket az aktuális időnek megfelelően automatikusra is tudunk állítani.
Ez az alkonyati háztető:
Ez pedig az éjszakai látkép:
The Archive
A Star Trek rajongók biztosan értékelik majd a virtuálisan körbejárható csillaghajó-belsőket, de persze ezt ne úgy képzeljük el, hogy mi magunk sétálhatunk, hiszen ilyen VR-környezetre jelenleg nincs lehetőség, hanem egy virtuális joystick segítségével tudunk mozogni az adott térben. Ez a tér szintén nem lesz az Immersive tartalmakhoz hasonlóan 360 fokos, de ettől még azért jól néz ki.
Foreflight Voyager
A repülést kedvelőknek egyértelműen tetszeni fog a Foreflight Voyager. A kiválasztott reptér egy nagy korongként jelenik meg előttünk, amin jelölve vannak az egyes kifutópályák, és az érkező vagy induló forgalmat 3D-ben követhetjük szinte valós időben. Az app ráadásul nemrég frissült egy új funkcióval: most már a rádiós forgalmat is tudjuk hallgatni, így gyakorlatilag az állóhelytől a reptér környezetének elhagyásáig végigkísérhetünk egy adott gépet.
Hátrányként megemlíthető, hogy az adott repülőgép csak akkor jelenik meg előttünk vizuálisan is, amikor már a kifutón van, az állóhelyen és a gurulóutakon még nem mutatja őket, így adott esetben érdemes mögé megnyitni egy Safarit például a Flightradar24-gyel, mert az mutatja ezeket is. A nézet léptéke jelenleg nem állítható, tehát egy-egy közeledő gépet is csak akkor fogunk majd látni, amikor az már beért a korong által szabott légtéren belülre.
Használhatom a saját szemüvegemmel is?
Hivatalosan nem, de a gyakorlatban igen – viszont ezt szemüvege válogatja.
A Vision Pro alapból nem arra lett kitalálva, hogy a vásárló a saját szemüvegével együtt használja, ehelyett lehet rendelni hozzá dioptriás rátét lencséket is, amelyek mágnesesen rögzülnek a Vision Pro saját lencséire. Ennek jelen esetben annyi hátránya van, hogy ha nem szokványos olvasószemüvegről (ami ugye + dioptriás) van szó, hanem receptre felírt szemüvegünk van, akkor nem tudunk hozzá egyedi lencsét rendelni, csak ha van amerikai szemészorvos által kiállított receptünk is, amit a lencse rendelésekor fel kell töltenünk a Zeiss számára.
Ettől függetlenül ha a szemüvegünk keretének a szélessége kisebb, mint a Light Seal szélessége, és így belefér, tehát rá tudjuk venni a szemüvegünkre a Vision Pro-t, akkor elvileg tudjuk használni a szemüvegünkkel is.
Problémát okozhat ugyanakkor a keret formája, magassága, vastagsága, és még akár a szemüveglencse típusa is, mert ezek mind befolyásolhatják a működést, és elképzelhető, hogy emiatt nem tudjuk majd beállítani a szemkövetést, és vezérelni a Vision Pro-t, vagy a megjelenített kép nem lesz megfelelően éles, esetleg az Optic ID nem tudja majd beolvasni a szemünket. Ilyen esetben érdemes kontaktlencsét használni.
Amerikai receptet elvileg például a lens.com vagy a govisibly.com oldalán keresztül tudunk szerezni, aminek szintén lesz költsége, és az Apple ettől még ugyanúgy csak amerikai címre szállítja ki az adott lencsét, tehát ahhoz, hogy utána Magyarországra érkezzen a megvásárolt lencsepár, még rokon vagy ismerős segítsége, vagy pedig például a Shipito használata is szükséges lesz, utóbbi szintén pénzbe kerül.
Ennél lényegesen egyszerűbb alternatívát kínál erre a kérdésre például a HonsVR, ahol egyébként az Apple (nettó) 149 dolláros ára helyett 79,95 dolláros induló árral rendelhetünk receptre készített lencse párt.
Ezek természetesen ugyanúgy mágnesesen rögzülnek a Vision Pro lencséire:
Azt viszont érdemes kiemelni, hogy ebben az esetben a Vision Pro nem fogja tudni, hogy milyen rátét lencse van rajta, ezért minden alkalommal, amikor felvesszük a Vision Pro-t, meg kell erősítenünk a “Use without optical inserts” beállítást, mert azt ettől függetlenül nyilván érzékeli majd, hogy valami mágnesesen rögzítve van a lencséin. (Az Apple-től vásárolt lencse párosításához egy QR-kódot kell beolvasnunk, viszont a HonsVR jelenleg nem tud ilyen kódot generálni, de már dolgoznak ezen.)
Térhatású fotók és videók készítése
Ahogyan az iPhone 15 Pro, úgy a Vision Pro is képes térhatású fotók és videók készítésére – ezek azonban értelemszerűen nem lesznek 360 fokos, immersive tartalmak, amelyeket egyébként sem az iPhone 15 Pro, sem a Vision Pro nem képes rögzíteni, hiszen egyik sem lát oldalra, pláne nem hátra. A Vision Pro emellett négyzetes képarányban rögzít, a fotók esetén 2560×2560, a videóknál pedig 2200×2200 pixeles felbontással.
Képernyőfotót a két fizikai gomb együttes lenyomásával tudunk készíteni egyébként, illetve a Vezérlőközpontból elérhető a Képernyőfelvétel is – ezek DRM-védett tartalmakat (például Apple TV-s filmek, sorozatrészek) értelemszerűen nem tudnak rögzíteni, azok ilyenkor feketén fognak megjelenni.
A rögzítéshez nincs más teendőnk, mint megnyomni a felső gombot a Vision Pro bal oldalán (tehát nem a jobb oldalon a koronát), majd pedig azt újból megnyomva elindíthatjuk vagy megállíthatjuk a rögzítést – előtte alulra nézve pedig válthatunk a fotó vagy videó között.
Ezeket utána a Photos appban tudjuk megnézni. A videók ilyenkor egy kis “ablakban” jelennek meg, de átállíthatjuk őket “teljes képernyős” módba is, ami azt jelenti, hogy a középen, négyezetesen megjelenő tartalom oldalait a Vision Pro elmosva kiterjeszti a teljes látómezőnkbe, miközben a széleknél mögötte halványan a beállított környezet vagy a passthrough is áttűnik, tehát nem lesz valójában teljes képernyős, csak az ablak helyett néz ki másként:
Azt még érdemes kiemelni, hogy a Vision Pro-val készített térhatású videó elvileg jobb térhatást tud majd nyújtani, mint ha ugyanezt az iPhone 15 Pro-val vettük volna fel, hiszen a Vision Pro kamerái olyan távol vannak egymástól, mint a két szemünk, az iPhone 15 Pro hátlapi kamerái pedig szinte egymás mellett vannak – de nyilván sok múlik az optikai tulajdonságokon is.
Egy viszont biztos: egyik esetben sem fogunk olyan tartalmat kapni, amit mondjuk egy szélesvásznú 3D filmnél láthatunk, sem nem lesz olyan, mint az Apple Immersive tartalmai.
Szoftveres korlátok, hiányosságok
Első generációs eszközként még sok korláttal illetve hiányossággal kell számolnunk, most nézzük meg ezek közül a leginkább szembetűnőket.
A Vision Pro aktiválásához jelenleg iPhone szükséges. Ez nem sokban tér el attól, amikor az iOS 5 előtt az iPhone-okat számítógéphez kellett csatlakoztatni az aktiváláshoz. Ez tehát elképzelhető, hogy a jövőben a Vision Pro esetén is változhat, és az eszköz önálló módon is aktiválható lehet, hiszen a használatához igazából nincs szükség az iPhone-ra, teljesen önállóan is használható.
A főképernyő ikonjai jelenleg nem rendezhetőek át, azok ABC-sorrendben vannak, illetve emellett a nem visionOS-re készült, hanem a vele kompatibilis iPad-appok egy külön mappába kerülnek. Annak idején az első iPhone esetén egyébként ugyanígy nem lehetett az ikonokat átrendezni az iPhone OS 1.1.3 megjelenése előtt. A visionOS 1.1 előtt mindössze az Encounter Dinosaurs és a Keynote appokat lehetett törölni a beépített appok közül, az 1.1 óta azonban a Settings, Safari, Photos, Messages, és az App Store kivételével bármi más letörölhető.
Mivel a Vision Pro jelenleg csak az Egyesült Államokban kapható, így regionális korlátozásokkal is számolnunk kell. Míg az iCloud esetén beléphetünk magyar Apple ID-val is, addig például az App Store, az Apple TV vagy az Apple Music használatához amerikai Apple ID kell, különben egy olyan üzenet fogad minket, hogy a tartalom nem érhető el a régiónkban:
Itt az Apple csak az Apple ID esetén beállított országot nézi, a fizikai helyzetünk mindegy neki.
Szintén a regionális korlátozások közé tartozik, hogy a virtuális billentyűzet esetén jelenleg csak az angol QWERTY és az emoji billentyűzet érhető el, semmi más nem adható hozzá, így a magyar sem:
Persze ettől függetlenül az adott magánhangzót hosszan nyomva tartva természetesen a magyar ékezetek is beírhatók:
A virtuális billentyűzeten egyébként érintéssel is gépelhetünk, de ez kimerül nagyjából az egy ujj használatában, tehát tíz ujjal nem fogunk tudni gépelni, de már a két mutatóujjunkat használva is lehet követési probléma. Ráadásul ugye vakon nem is tudunk így gépelni, hiszen vagy rá kell néznünk az adott betűre, és összekoppintani a mutató- és hüvelykujjunkat, vagy pedig az ujjunkkal érintjük meg a kívánt betűt. Ezt megkönnyítendő csatlakoztathatjuk és használhatjuk az Apple beépített akkumulátorral rendelkező, vezeték nélküli billentyűzeteit.
A Vision Pro nyelve jelenleg nem állítható át semmi másra, csak az amerikai angol a támogatott.
Az akkumulátor névlegesen kettő, illetve videónézés esetén kettő és fél óra használatot tesz lehetővé, de ez bármeddig kitolható azzal, ha közben csatlakoztatjuk hozzá a hálózati adaptert is, és így folyamatosan töltőn van, csak ezzel ugye helyhez vagyunk kötve. Személyes tapasztalatom ugyanakkor az, hogy például Apple TV+ tartalom nézése illetve közben mellékes használat (App Store-ból való letöltés, Mac kijelző tükrözése a Vision Pro-ra, kis szerkesztés a Notes-ban) mellett ez lehet kevéssel 3 óra feletti időtartam is – legutóbbi tesztem során például 3 óra 10 percet hozott. Ha ez hosszú távon is így marad, vagy majd ennél is bejelenti az Apple, hogy a vártnál jobban bírja az akkumulátor, az ellen szerintem senkinek nem lesz kifogása.
A külső akkumulátor ellenére a Vision Pro nem egy könnyű eszköz viselés közben, főleg nem egy műanyag borítású VR-headsethez képest, ezért egy idő után érezhető, hogy kissé nehéz, és emiatt kényelmetlenné tud válni – és így hosszabb idejű használat után az arcon is nyomot hagyhat, mint például egy búvárszemüveg. Ezt a jövőben biztosan orvosolni fogja az Apple, tehát egy következő generációs Vision Pro könnyebb lehet majd, mint a jelenlegi, és várhatóan az akkumulátorral való használati idő is nőhet. Persze arról jelenleg nincs információ, hogy egyáltalán tervben van-e már a cégnél a második generációs eszköz, és pláne hogy az mikor érkezhet majd.
Immersive tartalmak az Apple TV appban
Konkrét Immersive videóból jelenleg négy, különálló darab érhető el: ott van a kötéltáncos, az orrszarvús, Alicia Keys próbatermi videója és az őslényes, amelyek epizódmegjelöléssel is rendelkeznek, így elképzelhető, hogy érkezik majd a kategóriájukból további rész.
Ezen felül van még egy ötödik videó is, az Experience Immersive, amelyik általánosságban ad ízelítőt abból, mire lehet számítani az Immersive tartalmak során, ebben láthatunk pár snittet az előbb említettekből is, de több olyan is szerepel, amelyik jelenleg nem látható külön, hosszabb videóként.
Én például szívesen látnám, ha az Apple az észak-amerikai kontinensen rövidesen, április 8-án látható teljes napfogyatkozásról is készítene egy Immersive videót, és így azok is megnézhetnék, akik személyesen nem tudnak emiatt kiutazni az Egyesült Államokba – bár persze ez ettől függetlenül valószínűleg nem tudja majd helyettesíteni azt, ha valaki élőben, a saját szemével látja mindezt.
3D-s filmek az Apple TV appban
Az Apple a Vision Pro megjelenése miatt, mintegy kedvcsinálóként több, köztük 3D-s filmet is átmenetileg elérhetővé tett az Apple TV appban, az Apple TV+ előfizetők számára díjmentesen.
A 3D-s filmek lejátszása esetén érdemes figyelembe venni, hogy a tapasztalatok alapján a 3D effekt a teljes képernyős Cinema nézetben, tehát a virtuális moziterem bekapcsolásakor nem lesz annyira látványos, mint ha a filmet egy lebegő ablakban nézzük, hozzánk közelebbre téve, és mondjuk közben az éjszakai Hold a háttér környezetünk.
Az igazat megvallva, nekem személy szerint nem ad olyan 3D-s élményt így megnézni egy 3D-s filmet, mint amikor ugyanazt a 3D-t támogató tévémen nézem. Nyilván látszódik, hogy nem teljesen “lapos” a kép, de számomra valahogy nem annyira látványos. Ugyanez a helyzet az iPhone 15-tel vagy magával a Vision Pro-val felvett, térhatású (spatial) videókkal is, ezeknél is látszik, hogy bár nem sík a kép, de én ettől valahogy többet várnék – mint például amilyenek az immersive videók. Természetesen ezt ugye embere válogatja, kinek milyen élményt ad, én csak a saját véleményemet tudom leírni.
Nézhetőek rajta más 3D vagy VR tartalmak is?
A cikkben korábban már említett Moon Player képes lejátszani 3D-s tartalmakat, akár a saját Plex szerverünkről, vagy hálózati meghajtóról, de azok lehetnek az iCloud Drive-on, illetve magára a Vision Pro-ra letöltve is.
Emellett egyébként nézhetünk vele például YouTube VR 180 és 360 tartalmakat is, viszont én itt azt vettem észre, hogy hiába írja magáról egy videó azt, hogy a felbontása 8K, az a valóságban a jelek szerint sokszor leginkább csak kiábrándító lesz – nem tudom, más headset esetén is ugyanennyire alacsony felbontásúként jelenik-e meg az ilyesmi, de itt semmit sem lehet állítani, és ez így minden, csak nem értelmezhető minőségű:
Ugyanígy egyébként a Moon Playerben a Browser opcióban elérhető 360 demo sem fest sokkal jobban – a vezérlő a hüvelyk- és középső ujjunk összecsippentésével tüntethető el ilyenkor:
Ráadásul itt még előtte rá kell jönni, hogy azt manuálisan át kell kapcsolni a Cubemap Horizontal megjelenítésbe, különben eleve nem 360-as a tartalom. Itt kifejezetten sokat segítene egyébként, ha lejátszó app magától tudná, mire kell beállítania magát a megfelelő megjelenítéshez.
Ezeken túl a Moon Player egyébként letöltött VR-tartalmakat is le tud játszani.
A WebXR támogatás engedélyezése Safariban
A WebXR révén külön app nélkül, magában a Safariban is elérhetünk VR-tartalmakat, ha azt egy adott weboldal támogatja a videólejátszója esetén. Ez a funkció viszont alapból nincs bekapcsolva, de ezt könnyen megtehetjük az alábbi lépéseket követve.
Nyissuk meg a Settings appot, válasszuk ki bal oldalon az Apps menüpontot, keressük meg és válasszuk ki jobb oldalon a Safarit, görgessünk legalulra, és nyomjunk rá az Advanced opcióra:
Ezen belül ismét görgessünk alulra, a Feature Flags lehetőségig, és nyissuk meg:
Az Experimental XR Features alatt engedélyezzük a WebXR Device API és WebXR Hand Input Module funkciókat:
A WebKit Feature Flags alatt engedélyezzük a WebXR Augmented Reality Module és WebXR GamePads Module funkciókat:
Lépjünk ki a Settings-ből, nyissuk meg a Safarit, vagy ha már nyitva van, akkor egyszerűen frissítsük a WebXR-t támogató oldalt, aminek így már rendesen működnie is kell.
Ezután például a deovr.com oldala is működni fog – de az ingyenes tartalmak esetén elég valószínű, hogy csalódni fogunk a minőségben.
Fejlesztőknek: Developer Strap
Az Apple a fejlesztők számára külön Developer Strap-et biztosít (nettó) 299 dolláros áron, ami a jobb oldali audio strap helyére tehető fel, és a normál audio strappel szemben a végén/oldalán pluszban tartalmaz egy USB-C adaptert is, amivel összeköthető a Mac-kel. Ezt jelenleg szintén csak az amerikai fejlesztői fiókkal rendelkező fejlesztők tudják megvásárolni, és amerikai címre kiszállíttatni.
A Developer Strap ugyanakkor nem úgy működik, mint amikor mondjuk az iPhone-t kötjük össze a gépünkkel, tehát alapból például a Finder oldalsávján nem is fog megjelenni a Vision Pro, illetve egyúttal csatlakoztatva kell legyen hozzá az akkumulátora is.
Ha fejlesztőként érdekel a Vision Pro, írj nekünk a [email protected] címre “Vision Pro – fejlesztőként” tárggyal, és kitaláljuk, miben és hogyan tudunk neked segíteni! 😊
Korlátok a Bluetooth esetén
Függetlenül attól, hogy az eszköz támogatja a Bluetooth 5.3-at, tetszőleges Bluetooth fül- vagy fejhallgatót, illetve külső hangrendszert nem feltétlen fogunk tudni csatlakoztatni hozzá, mert azok működése egyelőre nem garantált. Az AirPods és Beats modellek természetesen használhatóak, ahogyan egyes hallókészülékek is.
Hasonló a helyzet a vezeték nélküli billentyűzetekkel és trackpadekkel, és itt az Apple azt is kiemeli, hogy a saját termékei közül nem támogatottak a még ceruzaelemeket használó modellek, illetve hogy egyik Bluetooth egér sem, gyártótól függetlenül.
A kontrollerek közül bármelyik, MFi-s (Made for iPhone) tanúsított használható, beleértve az Xbox és PlayStation kontrollereket, illetve bármely másikat, amelyik működik egy iPaddel is.
Korlátok a kisegítő lehetőségek esetén
A Vision Pro a kezdeti beállítás során jelenleg nem igazán tud mit kezdeni azzal, ha valaki nem tudja megfelelően vagy egyáltalán mozgatni a kezeit, vagy pedig például kezei és ujjai sincsenek, és így már az eszköz tetején lévő egyik gombot sem tudja megnyomni. Érdemes megnézni az alábbi videót, hogy milyen nehézségeket tud mindez jelenteni azok számára, akik ilyen helyzetben vannak:
Nyilván itt ugye ugyanúgy figyelembe kell venni azt, hogy ez egy első generációs eszköz, így rengeteg hasonló gyerekbetegsége van, viszont az Apple számára már nem lehet újdonság a kisegítő lehetőségek használata, hiszen azok már régóta elérhetőek az egyéb eszközeik esetén, és folyamatosan fejlesztik is őket.
A Vision Pro egyes részei kézzel moshatóak!
Mivel a Light Seal élére felfekvő párna érintkezik az arcunkkal, így az a bőrünktől nyilván tud zsírosodni is, illetve hölgyeknél a smink is nyomot fog hagyni rajta. Szerencsére mind ez a párna, mind egyébként maga a Light Seal is mosható – de nyilván kizárólag kézzel és semleges vagy ahhoz közeli kémhatású szerrel érdemes nekimenni (mondjuk folyékony szappan), azt jól ki kell öblíteni, és utána jól kinyomkodni belőle a vizet, majd megvárni, míg teljesen megszárad, és csak utána szabad visszatenni a Vision Pro-ra.
Az eszköz tisztításáról egy külön cikkben részletesen is írunk majd.
Hordtáska és védelem
Magához a Vision Pro-hoz alapból nem jár az Apple hordtáskája, azt (nettó) 199 dollárért vásárolhatjuk meg hozzá. A fehér táskán ugyanakkor várhatóan bármiféle szennyeződés azonnal szembetűnő lesz, így ezt is érdemes figyelembe venni. Mindenesetre akinek ebből is az Apple terméke kell, annak van lehetősége ezt választani. (Fotó: AppleInsider)
Az Apple hordtáskájának az ára ugyanakkor többeket is visszatarthat a megvásárlásától – főleg, amikor egyéb hordtáskákat a 200 dolláros ár töredékéért is be tudunk szerezni, hiszen mint minden más esetben, itt is ellepték a piacot az olcsó alternatívák. No persze érdemes odafigyelni, és nem feltétlen csak a leírás illetve a képek, hanem az értékelések alapján ítélni – és nyilván célszerű rögtön az 1-2 csillagosokkal kezdeni, nem pedig a litániákat zengő 5 csillagosokkal.
Az alábbiakban pár olyan terméket ajánlanék, amelyeket meg is vásároltam és használok is.
Hordtáska
Én a Vision Pro hordozásával kapcsolatos cikkek és értékelések végignézése után ezt a hordtáskát választottam, ez a Syntech márkanévre hallgat, és a Medium méret az, amiben a Vision Pro gond nélkül elfér, ráadásul ez 30 dollár alatt van:
Ennek keményebb belső vázanyaga van, így nem kell attól tartanom, hogy a hátizsákomba téve esetleg összenyomódna, és ezzel a Vision Pro-t is megnyomhatnám véletlenül. Így néz ki, amikor bele van rakva a Vision Pro a tartozékaival együtt:
Ez a hordtáska megvásárolható például a Syntech oldalán.
A lencsék és a belső kijelzők védelme
A hordozással kapcsolatban felmerülhet még a belső lencsék védelme is, amihez lehet kapni kicsi párnácskát, így azok biztosan védve vannak, és nem nyomhatja vagy karcolhatja meg őket semmi:
Ez egyúttal védelmet nyújt az ellen is, ha mondjuk egy asztalon ott hagynánk a Vision Pro-t és a lencséire rátűzne a nap, ami egyébként adott esetben károsíthatja a két belső kijelzőt.
A védő párna megvásárolható például a KIWI design oldalán.
A külső borítás védelme
Eléggé megosztó dolog a kijelzővédő fóliák kérdése, és biztosan ugyanez lesz a helyzet a Vision Pro-nál is, sokan szeretik magát az adott eszközt simogatni, nem pedig egy kijelzővédőt. Viszont itt az előlapi üveg külső oldalán van a műanyag réteg (ez nem egy “beépített” kijelzővédő fólia, hanem laminált réteg), aminek a karcállósága a tesztek alapján meglehetősen alacsony, tehát hamar tele lehet hajszálkarcokkal, ha nem ügyelünk rá:
Ha tehát szeretnénk megelőzni a karcokat, amelyek adott esetben még az egyes érzékelőknek is problémát okozhatnak, mindenképp megfontolandó lehet erre valamiféle védelem, mert az előlapi üveg cseréje még AppleCare+ esetén is pénzbe kerül, anélkül meg kifejezetten drága, ráadásul jelenleg bármi csak az USA-ban intézhető – de erről bővebben alább.
Erre én egy átlátszó borítót avagy “tokot” választottam, mert a műanyag fóliák nem győztek meg, főleg hogy ugye elég sok érzékelőnek kell átlátnia rajtuk, és a legömbölyített felületek miatt egy fólia felhelyezése is nehezebb, mint egy teljesen sík üveglapnál, mint amilyen egy iPhone kijelzője. Ezért szerintem bár kívülről nyilván sokat ront a termék megjelenésén, egy olyan borítás sokkal kevésbé zavarhat be az eszköz működésébe, amin az érzékelők “látószöge”, illetve a két gomb, valamint a mikrofonok és a szellőzőrések helye is mind ki van vágva:
Az ilyen borítás használata ellen szólhat ugyanakkor az, hogy emiatt az előlapi üveg hőelvezetése is csökkenhet, ami egy túlmelegedés során adott esetben az üveg megrepedését okozhatja – lásd alább a CrackGate-ről szóló részt. Viszont mivel ott a probléma valószínűsíthető háttere más, vélhetően a szellőzés akadályozottsága miatti túlmelegedés, így egy ilyen borítás használata, amin a szellőzőnyílások nincsenek lefedve, elvileg nem okozhat ilyet.
A másik problémát a borítás és az előlapi üveg közé bejutó por jelentheti, mert az adott esetben karcokat eredményezhet, ezt viszont a borító belső oldalának és az előlapnak a rendszeres takarítása meg tudja előzni.
Nekem a másoknak való megmutatás kivételével folyamatosan rajta van ez a borítás a biztonság kedvéért, és mivel nem szoktam hosszú időre magára hagyni bekapcsolt, de használaton kívüli állapotában a Vision Pro-t, ami esetleg bármi okból túlmelegedhetne, így a CrackGate (ezt részletesebben lásd alább) sem érint.
Egy ilyen TPU borítás nagyjából 10 dollárért kapható például az Amazonon.
Egyéb rögzítési lehetőségek
A Vision Pro-hoz alapból két pánt jár, a Solo Knit Band és a Dual Loop Band, és ezek közül értelemszerűen egyszerre csak az egyiket tudjuk feltenni rá. További pántot egyébként (nettó) 99 dolláros áron tudunk venni az Apple-től, ha más méretre lenne szükségünk, vagy mondjuk mert megrágta a kutya/macska/nyúl/miegymás.
Erre a kérdéskörre egyébként már több alternatíva született, nem csak nyomtatható 3D modellek léteznek, amelyet magunk is kinyomtathatunk, ha rendelkezünk egy 3D nyomtatóval, hanem akár készen is vásárolhatunk pár ilyen, kinyomtatott kiegészítőt. Azt azonban fontos kiemelni, hogy az ilyen rögzítési megoldások használata adott esetben olyan, nem tervezett feszítő-csavaró-húzó hatást fejthet ki az Audio Strapekre, amely csatlakozási problémát, vagy az Audio Strap sérülését okozhatja – és az Apple jelenleg nem értékesít külön Audio Strapet.
Ettől függetlenül a kísérletező kedvűek több megoldás közül is választhatnak, ezekből a teljesség igénye nélkül párat fel is sorolnánk – kiemelve azt, hogy mi ezek egyikét sem próbáltuk.
Ott van például a “Dual Solo”, amivel egy második Solo Knit Bandet is csatlakoztathatunk:
Egy másik esetben például Quest pántot tudunk a Vision Pro-val használni:
Ez az adapter a leírása alapján a BoboVR Rails (M2/M3) pántot támogatja:
Ez pedig a BoboVR M1/M3 mini esetén lehet a segítségünkre:
De lehetőségünk van az eszközt akár a Light Seal nélkül, tehát nyitott oldalakkal is használni például ezzel a megoldással, ha valaki ezt szokta meg:
És még akár az akkumulátort is felakaszthatjuk a Solo Knit Bandre – bár ebben az esetben elképzelhető, hogy a ráhúzott műanyag nyomni fogja hátul a fejünket:
Jótállás? Jelenleg csak az USA-ban!
Mivel az Apple jelenleg csak az Egyesült Államokban forgalmazza a terméket, sehol másutt nem intézhető semmiféle jótállási kérdés, vagy esetleges sérülés javítása. Például ha sikerül betörni az előlapi üveget, mert mondjuk leesett az asztalról a padlóra, akkor egyelőre muszáj az Egyesült Államokba visszajuttatni az érintett Vision Pro-t.
Az Apple egyelőre nem adott információt azzal kapcsolatban, hogy mikor várható majd, hogy más országokban is elérhető lesz a termék, illetve mikor lesz az, amikor már akár itthon is intézhetjük majd a Vision Pro javítását AppleCare+ megléte esetén, de erre jelenleg nincs lehetőség. Talán nyár elején már többet fogunk tudni erről.
Emiatt még megkötött AppleCare+ mellett is érdemes úgy vigyázni rá, mint a hímes tojásra, mert azzal “csak” (nettó) 299 dollár, anélkül viszont 799 dollár pusztán az előlapi üveg cseréje:
Mivel egy első generációs termékről van szó, így előfordulhat bármi egyéb, akár konstrukciós hiba is, amelyet az Apple nem feltétlen fog elismerni, viszont meglévő AppleCare+ mellett azért az ilyesmi esetleges intézése is könnyebb lehet, mint a sima 1 éves korlátozott jótállással. Ráadásul 1 éven belül még nem is biztos, hogy például Bécsben intézni lehetne ezzel kapcsolatban bármit, az AppleCare+ pedig alapból a megkötésétől számított 2 évig él, ha egy összegben előre kifizetjük a (nettó) 499 dollárt, vagy pedig ha a 24,99 dolláros, havidíjas verziót választjuk, akkor mindaddig él, ameddig le nem mondjuk.
CrackGate?
A Vision Pro megjelenése után bukkant fel egy olyan hiba, amikor egyes vásárlóknak egy hajszálrepedés jelent meg az előlapi üvegen az orrtól kiindulva. Valószínűleg az okozta a problémát, hogy az érintettek a bekapcsolva hagyott Vision Pro-ra rátették az előlapi fedőt, csatlakoztatva hagyták az akkumulátort, miközben az töltőn volt, és adott esetben még a hordtáskájába is beletették, és az éjszakára, tehát órákon át így hagyott készülék annyira felmelegedhetett, hogy az üveg ettől elpattant:
Erről itt írtunk korábban: Pár Vision Pro tulajdonosnak magától elrepedt középen az előlapi üveg – CrackGate, újratöltve?
StrapGate?
Egy másik probléma pedig az, amikor az Audio Strap reped meg a hangszórók előtti részen, ami így néz ki a gyakorlatban:
Ebben az esetben jelenleg nem ismert, mi okozhatta ezt, többen azt feltételezik, hogy az érintettek túlságosan meghajtották befelé az Audio Strapeket, és ez vezethetett a megrepedéshez. Ezek alapján semmiképpen sem érdemes túlságosan meghajtani az Audio Strapeket – igazából sem befelé, sem kifelé.
Ha a Vision Pro-hoz nincs külön hordtáskánk, akkor érdemes lehet az Audio Strapeket lecsatlakoztatni, mielőtt mondjuk a táskánkba tennénk, és ügyelni arra, hogy ezeket szállítás közben se hajlítsuk meg, maradjanak egyenesek.
A Szifon.com véleménye a Vision Pro-ról
Jadeye
A Vision Pro előtt nekem nem volt túl sok tapasztalatom a különböző VR-headsetekkel, de például próbáltam már olyat, amibe egy androidos telefont tudunk beletenni kijelzőként, nyilván itt nem beszélhetünk túl jó minőségről. Aztán Admin kollégánál már megnéztem korábban a Quest 2-t, amin volt egy olyan app, hogy egy virtuális liftben fel lehetett menni egy ház legfelső szintjére, majd ott ki lehetett sétálni egy pallón a magasba – ezt némi tériszony mellett inkább meg sem próbáltam kivitelezni. Na persze Admin kolléga nem volt rest, és rögtön Superman-figurába dobott át engem (azaz elkezdtem repülni), amire nem számítva nyilván eléggé meghökkentem, mert a hirtelen mozgás elég furcsa volt. Noha a felbontás és a környezet azért egyértelművé tette, hogy nem valós a kép, első látásra szerintem ez mindenkinek furcsa élmény lehet. Mivel azonban bármi egyéb, virtuális környezetnél is egyértelműen látszott, hogy az nem valódi, és a kijelzők pixeleit is látni lehetett, így valahogy annyira nem győzött meg a dolog. Aztán nemrég a Quest 3-at is kipróbáltam, de a felbontásból adódó véleményem változatlan maradt – illetve az csak még tovább erősödött a Vision Pro-t először bekapcsolva.
Ezek után amikor az Apple bejelentette a Vision Pro-t, az első, ami megfogott benne, az a kijelzők felbontása volt, illetve az, hogy semmiféle joystick/kontroller nem kell hozzá, és szerintem ez az, amivel jelenleg a mezőny elején áll. Érdekes volt látni, amikor Mark Zuckerberg azt magyarázta, hogy szerinte miért a Quest 3 a jobb termék – én viszont úgy gondolom, hogy egyszerűen nem lehet összehasonlítani a kettőt. A felbontás teljesen egyértelműen a Vision Pro felé húzza a mérleg nyelvét, az ár pedig nyilván a Quest 3 felé mutat, számomra a vezérlésben is kényelmesebb, hogy a szemeimet és az ujjaimat követi, és nem kell kontrollerekkel vacakolni, amelyek elveszhetnek, elromolhatnak, tölteni kell őket stb. De mivel két ennyire különböző, és egyúttal teljesen más felhasználási célú eszközről van szó, egyszerűen nem lehet és felesleges is összemérni őket, mert mindkettőnek megvannak a saját előnyei és hátrányai.
Azt szerintem nem lehet vitatni, hogy a Vision Pro drága, hiszen ennyiért egyébként már egy MacBook Pro-t is kaphatunk, amit jelenleg sokkal több dologra használhatunk, és akkumulátorral is sokkal tovább bírja egy feltöltés után. Ugyanakkor ha visszagondolunk, annak idején a legelső iPhone is elképesztően drága volt, főleg úgy, hogy akkor azt 2 éves hűségnyilatkozatú szerződéssel adta az amerikai, majd pár hónappal később a néhány európai mobilszolgáltató.
A Vision Pro másik olyan tulajdonsága, ami szintén megfontolandó, hogy a kialakítása miatt bizony önmagában is nehéz, és ez főleg azok számára lesz feltűnő, akik hozzá vannak szokva a más VR-headsetek jellemzően műanyag kialakítása miatti kisebb tömeghez. A Solo Knit Band, ami ugye csak a fejünk hátulján támasztja meg a Vision Pro-t, emiatt szerintem nem olyan kényelmes, mint a Dual Loop Band, ami ugye a fejtetőnkön keresztben is megtartja az eszközt, így saját tapasztalatom szerint jobb vele a hosszabb használat.
A valóságot kizáró környezetek (Environments) felbontása egyszerűen elképesztő, a melléjük társuló hangok pedig szintén hozzájárulnak ahhoz, hogy az ember teljesen ki tudja zárni a valós környezetet, ha koncentrálásra van épp szükség – és mivel jelenleg nem opció egyszeri emberként a Holdra eljutni, így külön értékelhető, hogy ilyen környezet is van. (Emiatt azt is várom, hogy a NASA JPL appjában végre megjelenjen a marsi környezet valós képek alapján összeállított, nagyfelbontású szimulációja!)
Az Apple TV-s tartalmak esetén elérhető moziterem nézet egyfajta jópofa “apróság”, mégis látványos, és teljesen más élményt nyújt ekkora virtuális mozivásznon bármely film vagy sorozatrész, szemben azzal, mint amikor az ember nagy tévén nézné mindezt, az meg külön jó pont, hogy még az is változtatható, hogy elöl-középen-hátul, illetve alsó vagy felső szinten szeretnénk ülni.
Bosszantó korlátozás, hogy az Apple amerikai szemészeti recept alapján hajlandó csak jelenleg legyártatni a Zeiss-szel az opcionálisan rendelhető dioptriás lencséket (kivéve az olvasószemüvegek), illetve hogy azokat párosítani is kell, így a külső gyártók lencséinek használata némiképp megtöri az “egyszerűen csak működik” élményt.
A jövőre vonatkozóan szerintem előbb vagy utóbb biztosan érkezik majd belőle mobilhálózati kapcsolatra is képes (cellular) modell, eSIM támogatással, a tömegén pedig várhatóan biztosan csökkenteni fog az Apple, illetve növelni fogja az akkumulátorral való használat idejét is.
Megéri-e megvenni a Vision Pro-t? Na ez az, amire igazából nehéz válaszolni, hiszen minden relatív. Nyilván elég drága, jelenleg csak az USA-ban vásárolható meg, és emiatt csak ott intézhető bármi javítás, és ez egyhamar nem is fog változni – de hát ugyanez volt anno a legelső iPhone-nal is, tehát ez nem okoz számomra meglepetést. Számomra fontos szempont volt, hogy így most az elejétől végig tudom kísérni az eszköz fejlődését a kezdeti szárnypróbálgatásoktól a szoftver változásain át majd az újabb hardververziók megjelenéséig, és valahol pont ez volt az izgalmas anno a legelső iPhone esetén is.
Látva bárki érdeklődő reakcióit, a WOW-faktor egyértelműen megvan – és valahol már emiatt is megéri. Az alábbi pár kép szerintem jól mutatja, milyen élményről is van szó.
Szifon Gergő (Admin)
Korábban írtam már egy nem túl pozitív véleményt az Apple Vision Pro-ról, és utána még podcast formájában is beszéltünk róla. Szóval ez itt most csak egy viszonylag rövid vélemény lesz, érdemes elolvasni a hosszabb cikket, illetve meghallgatni a podcast részt is, de összességében meglepő módon pozitívan csalódtam az Apple termékében.
Az továbbra is igaz, hogy (jelenleg még) nincs rá tartalom, egyszerűen filmet lehet rajta nézni, meg “számítógépezni” egy drága “monitoron”. Ez 1,3 millió forintért vicc, de – és igen, itt jön a DE –, amint felvettem a szemüveget, rájöttem, hogy ezt így kell megcsinálni, így kell szoftvert fejleszteni, és így kell lerakni egy hardvert is. Elképesztően minőségi, és a benne lévő 2 lencse annyira éles és pontos minden szempontból, hogy az első helyre helyezi a terméket.
Ég és föld egy Quest 3-hoz képest is, plusz az egész automatikusan kalibrálódik a szemedhez, nem neked kell állítani a pántot nem neked kell állítani a lencséket, ő tűéles képet rak eléd rövid kalibráció után, arról nem beszélve, hogy már az is tökéletesen látszódik.
Viszont az egésznek van egy, másik “de” része is — az pedig a tartalom. Ilyen minőségre jelenleg egyszerűen nincs tartalom, szinte sehol. Szóval van egy tökéletes szoftverünk és hardverünk, de évek, mire ehhez tartalom lesz. Nem csak alkalmazás téren, de videó téren is, ezért jóformán azt kell mondanom, hogy egy Quest 3 nyilván jobban megéri ár/érték arányban, mint egy Vision Pro, azonban ha tényleg VR élményt szeretnél, mindenképpen látnod kell a Vision Pro-t!
Hori
Az Apple Vision Pro egy hihetetlenül gyönyörű termék, amiről talán kevés szó esett a eddig a cikkben, holott már a bemutató videókból is lejött, hogy ez végre egy olyan headset, ami szép és minőségi. A valóságban kézbe fogva kisebb, mint amire számítottam, de a gyönyörűségén és kidolgozottságán ez mit se ront. A pántok közül igaz csak a Dual Loop Banndel tudtam kipróbálni a terméket, ami kényelmes volt, de egyértelműen a Solo Knit Band az, ami igazán különleges és minőségi.
Számomra egyértelműen nehéz volt a Vision Pro-t viselni, főleg akkor volt zavaró, amikor a szobában lévőkhöz beszéltem és az arcizmaim mozogtak, amiket a Vison Pro folyamatosan lenyomott, nem volt jó élmény ez a része. A két kijelző azonban olyan élményt nyújtott nekem, amit korábban el se tudtam képzelni egy VR-headset esetén. Korábban telefonbetevős, Oculus, Quest 2 és 3 headseteket próbáltam és az esetleges hamar jövő, kissé rossz, felkavaró érzés mellett a bántóan pixeles kép volt az, ami miatt nem vágytam ilyen headsetek használatára. A Vision Pro azonban azzal, hogy szemenként 4K felbontást rak szó szerint a szemem elé, amik ráadásul automatikusan beállnak az én szemtávolságomra, elhozta azt a kort, amire én azt mondom, hogy eljött a VR/AR headsetek kora.
Jadeye engem is végigvezetett a kipróbálási élményen, de a többiek véleményét olvasva lehet, hogy engem nem azok a dolgok fogtak meg leginkább, mint a többieket. A szoftvert használni új, mégis ismerős érzés, ami persze a konzisztens Apple szoftvertervezésnek köszönhető. Könnyen megtanulható a nézés, csippentés vezérlés, bár nekem a felfelé nézéssel előhozható Vezérlőközpont nem nagyon akart megjelenni. Van több látványos és hatásos VR-élmény, mint például a dínós alkalmazás vagy épp amikor a környezetet a Holdra cseréljük, ezek tényleg nagyon jól működnek, azonban számomra nem hozott akkora wow-érzést az Immersive videók megnézése, bár lehet csak keveset néztem belőlük, de azzal, hogy több mint a látóteremet kitöltő videót nem az én nézőszögemből láttam, az nem volt egy hatalmas különlegesség számomra. Viszont az Apple TV sorozatok “mozitermi” megjelenítésétől leesett az állam, ez volt számomra az igazi wow-faktor, bár túl üres volt a terem, mert csak én “ültem” benne, mégis megkaptam a teljes mozis élményt, kivéve a film közben kisurranó, WC-re távozó árnyakat és a folyamatosan kommentelést mellőlem. Hang tekintetében sem lehet panasz a Vision Pro-ra, egyszerűen nem éreztem azt, hogy gagyi hangszórókon keresztül jönne a hang és inkább jobb lenne betenni az AirPodsom.
A passthrough számomra meglepően jó és valóságos, de ehhez persze megfelelő fényviszonyok kellenek, mert azok hiányában könnyen elhullik az élmény és csak zavaró lesz az egész. Kipróbáltuk természetesen a FaceTime hívásokhoz használható avatart is, ami még beta állapotban van és most inkább még csak megmosolyogtató, és kívül pedig inkább kicsit ijesztő a lentikuláris lencselemezen megjelenő szempár.
Sajnos szoftveres korlátozások miatt nem tudtam kipróbálni hogyan is nézne ki, ha a Vision Pro-élménybe a MacBookomat is behoznám és munkára is használnám, grafika vagy képszerkesztés terén. Ehhez sajnos teljesen ki kellene jelentkezni a Vision Pro-ból és az én mindenemhez párosítani, ami elég macerás, aminek hiányában csak Jadeye tudja az Optic ID miatt a saját Mac-jével ezt használni.
Kíváncsian várom, hova fog ez a termék fejlődni és mikor fog rá annyi tartalom és szoftver érkezni, hogy ne csak egy nagyon drága kütyü legyen, hanem legyen is értelme használni, és vajon mikor tudják ezt olyan áron is kínálni, hogy szélesebb körben is elterjedjen.
Jimny
Nem voltak várakozásaim, mivel korábban még nem volt ilyen eszköz a fejemen. Viszont amikor felkerült, akkor szürreális élményben volt részem. Egy más világban éreztem magam, ahol nincsenek korlátok. Olyan élményben volt részem, amit normál esetben nem tapasztalhattam volna meg, például dinósimogatás, Holdon való terepszemle, kötéltáncos hölgy. A drónnal készített felvételek olyanok voltak, mintha repültem volna, forgattam a fejemet, néztem balra-jobbra, lefelé és rögtön tériszonyom lett. 😊
Összefoglalva nagyon jó eszköz, várom azokat a játékokat és ismeretterjesztő filmeket, ahol ennek előnyeit ki lehet használni. Agyilag fél óra után nekem fárasztó volt, de el lehet veszni ebben a világban.
Tothur
Nem mindennapos élmény, amikor az ember egy új termékkategóriába tartozó Apple eszközt próbálhat ki. A Vision Pro az a kiterjesztettvalóság-szemüveg, amit csak a cupertinóiak rakhattak le az asztalra: még nincs is rajtunk, de az alumínium ház, a hajlított előlapi üveg és a szövetpánt már rögtön prémium érzetet keltenek, és persze ott van az ikonikus digitális korona is, amivel könnyedén lehet a valóság és a virtuális világ között váltani. Ez az érzés megerősödik, amikor először felvesszük a szemüveget és az automatikusan beállítja magát, valamint elképesztő felbontású képet sugároz a szemünkbe.
Az Apple szinte mindent erre, a vizuális élmény maximalizálására tett fel: az alkalmazások ikonjaitól a weboldalakon át a 180 fokos videókig és demó dinoszauruszokig minden elképesztő részletességgel jelenik meg, nem beszélve a valóságot elénk táró passthroughról, ami még beltéri lámpafényben is szép képet ad. Ez az, ami igazán megkülönbözteti a korábbi kiterjesztettvalóság- vagy VR-szemüvegektől, és ennek köszönhetően a Vision Pro-ról tényleg elhihető, hogy kiválthatja a monitorunkat, vagy tévénket.
A technológia mai szintjén ez persze kompromisszumokkal is jár: a rövid teszt alatt sem az eszköz súlya, sem a külső akkumulátor nem volt zavaró, de ezek hosszabb távú használatnál már okozhatnak bosszúságokat. Ami a várakozásaimhoz képest biztosan meglepett, az a térbeli hangzás minősége, a UI gördülékenysége, és az, hogy mennyire praktikusak lehetnek a térben az általunk kívánt helyre elhelyezett alkalmazás ablakok.
Dani
Komfort és érzet | Rengeteg cikket és videót néztem már a Vision Pro-ról korábban, ahol mindenki elmondta, hogy milyen nehéz is a készülék, így mikor először felvettem, az első gondolatom az volt, hogy “hát ez nem is olyan vészes”. Viszont 1 óra használat után, mikor elérkeztünk oda, hogy elkezdtem benne filmet nézni, és elképzeltem, hogy akkor még innentől 2 órát ebben néznék filmet, egyből megszólalt a hang a fejemben, hogy “kizárt dolog, nincs az a film!”. Mikor levettem a Vision Pro-t, a szemeim körüli óriási piros karikák ezt alá is támasztották. 😂 Valószínűleg mivel nagyon féltettem az eszközt, picit lehet szorosabbra állítottam a kényelmesebbik pántot, viszont ha lazábban volt, akkor meg a képminőség nem volt az igazi, szóval így 1 óra használat alatt nem tudnám megmondani, hogy mivel lehetne ez annyira kényelmes, hogy 3-4, vagy akar több órán át is kényelmesen tudnám viselni végig akár egy hosszabb repülő- vagy vonatút alatt.
Képminőség | Fantasztikus! Meg nem is. Fantasztikus, mert ilyen képminőséget headsetben még sosem tapasztaltam. Minden sokkal élesebb, mint ahogyan azt várnánk, ahhoz képest, ha használtunk már más headsetet. Viszont pont azért, mert ennyire jó a minőség, az agyunk és a képzelőerőnk már nem kompenzál a látott kép és a valóság között, hanem egyből a valóságot várja, viszont nyilván az majdnem egy teljesíthetetlen elvárás. Így főleg videók és filmek esetén azért látszik, hogy nem annyira hihetetlen éles minden, mint például a menürendszer esetén. Főleg a VR-tartalmak esetén szembetűnő ez, ahol vagy a felbontás nem elég jó még, vagy a kamerák, amikkel ezeket felveszik, de még az Apple által készített demó tartalom sem annyira tűéles videóban, mint azt gondolnánk, viszont ismét még így is sokkal jobb, mint bármi, amit eddig tapasztaltunk előtte.
Hang | Tényleg hihetetlen jó. Itt nincs is mit nagyon ragozni, véleményem szerint valóban jobb mint amit elvárnánk és sokkal kevésbbé hallatszik ki, mit hallgatunk, mint azt sejtenénk, ettől eltekintve szerintem az esetekben többségében, ha csak nem egyedül ülünk a szobában a készülékkel, akkor fülhallgatóval fogja használni mindenki. Valóban nagyon élethű a térhangzás és térben is mindig minden onnan szól, ahonnan azt várnánk, nagyon magával ragadó a végeredmény így.
Külső kijelző, mint felhasználási mód | Ez a mód érdekelt még nagyon, mert az ötlet, hogy bárhol lehet velünk egy óriási külső kijelző, nagyon csábító, illetve a Vision Pro-nak még egy nagyon erős felhasználási módot ad. A képméret tényleg bőven elég, bár magát a felbontást nem tudjuk állítani, az mindig ugyannyinak felel meg, tehát a szöveg valóban nagyobbnak fog tűnni, de több szöveg akkor se jeleníthető meg ugyanannyi helyen. Az élesség is viszonylag rendben van, bár azért nem igazi “retina” élesség, mint amihez a valódi világból szokva vagyunk, viszont ahol nekem kicsit elhullott ez a felhasználási mód, az az animációk minősége volt, ami a teszt során igencsak szaggatott. Tehát aki animációkkal is foglalkozik a munkája során, ott valószínűleg ez nem igazán lesz túl hasznos, illetve ilyenkor a MacBook kijelzője ki is kapcsol, tehát még az sincs ott B opciónak.
Összegzés | Ha egy mondatban kéne jellemezzem az első benyomásaimat, azt mondanám, hogy “minden nagyon egyben van”, az egész készülék minősége, anyaga, a képminőség, a hang, minden egyfajta tömörséget, minőséget és precízség érzetet ad, szemben az olcsóbb műanyag headsetekkel, ahol pont az ellenkezője igaz. Véleményem szerint főleg a képminőség miatt teljesen más élményt ad, mint bármelyik más headset, viszont számomra továbbra is a mindennapi felhasználási mód és a komfort az óriási kérdés, mert igazából munka közben, ha nem eléggé kényelmes, akkor nagyon kicsi az esélye, hogy 8 órán át viselni tudnánk, sőt, ez már egy 2-3 órás film esetén is igencsak kérdéses lenne a számomra.
H2CO3
A Vision Pro hosszú idő után az első olyan almás készülék, ami hozta számomra azt a bizonyos “wow faktort”. Talán az első iPhone-om vagy MacBookom megismeréséhez hasonlítható az élmény.
Első VR-szemüveges élményemet még évekkel ezelőtt, egy Oculusszal szereztem. Tisztán emlékszem, hogy nem győzött meg, így – őszintén megmondom – a Vision Próval szemben sem voltak különösebben nagy várakozásaim.
Egy bő negyed órát a szemüvegben eltöltve azonban megváltozott a véleményem. Elsőre leginkább a szem- és kézkövetésen alapuló vezérlés könnyed eleganciája fogott meg. Informatikusként tisztában vagyok vele, hogy milyen nehéz feladat egy ilyen rendszert megbízhatóra és robusztusra megírni, márpedig az Apple-nek ez teljesen zökkenőmentesen sikerült. Egy rövid kalibráció után egyszerűen csak működik.
Néhány appot próbáltam csak ki, de így is nagyon plasztikusak, érzékletesek például az Encounter Dinosaurs alkalmazás 3D-s képességei, az immerzív élmény kifejezetten megfogott.
Mivel nem vagyok egy óriási AR- vagy VR-rajongó, valószínűleg a jelenlegi árat és felhasználási lehetőségeket figyelembe véve nem én jelentem a termék elsődleges célközönségét, nem rohanok már holnap kettőt is venni belőle. A technológia és az élmény újszerűségével, szofisztikált mivoltával viszont minden elismerésemet kiérdemelték a cupertinói kollégák.
Koszta
Szeretem az Apple kütyüket, ez szerintem senkinek sem meglepetés. Akarok nyáron új MacBook Pro-t venni, mert idén 10 éves a gépem és ősszel pedig az új iPhone-ra cserélném a 4 éves telefonomat. De ezek egyike se hoz igazán lázba. Nyilván gyorsabbak lesznek, szebb lesz a kijelzőjük és a szokásos, de ezek csak csak “inkrementális” frissítések. Ritkán történik olyan, hogy egy új eszköz kihozza belőlem a “wow” érzést.
Legutóbb talán 2010-ben éreztem ezt, amikor az egykori XMS-ben kipróbáltam az első iPadet és az ujjammal készítettem prezentációt a Keynote-ban.
A Vision Pro egy teljesen új és izgalmas eszköz és ezt úgy mondom, hogy próbáltam már a múltban VR szemüveget, egy Questet és sétáltam vele a Google Earth segítségével Berlin felett.
A visionOS teljesen át van gondolva és roppant kiforrott érzetet kelt. A navigáláshoz rá kell nézned arra, amit ki akarsz választani, majd össze kell érintened a hüvelyk- és mutatóujjad. Ez szinte tökéletesen működik, egy kicsi megszokás után villámgyorsan kezelhető a felhasználói felület.
A natív alkalmazások szépek és jól alkalmazkodnak a térbeli felhasználáshoz. Menő az Apple dínós alkalmazása és az Apple TV alkalmazáson érződik, hogy rengeteg erőforrást fektettek abba, hogy tökéletes legyen a médiafogyasztási élmény.
Az operációs rendszer azonban nem csak Vision Pro-ra készített alkalmazásokat képes futtatni, hanem iPad alkalmazásokat is. Ezeknél jól látszik, hogy az Apple igazán előregondolkodik. Az iOS 11-gyel az Apple megváltoztatta a “Gombalakzatok” kisegítő lehetőség működését, hogy a gombszerű felületi elemek ne egy szürke kijelölést kapjanak, hanem egy egyszerű aláhúzást. Utána amikor az Apple kiadta az első iPadhez készült Magic Keyboardot beépített trackpaddel, kiderült, hogy ezt azért csinálták, mert az iOS 12-ben már a szürke gombalakzatok azt jelölik, hogy a trackpad kurzorja melyik gomb felett áll. És most, visionOS-en ez a szürke kijelölés azt jelképezi, hogy a szemeddel az iPadOS-re optimalizált alkalmazás gombját nézed. Ilyen szintű előrelátást szinte csak az Apple tud véghezvinni.
A Vision Pro a legmenőbb kütyü, amit nem tudok megengedni magamnak.
Szoftveres problémák esetén tudunk segíteni!
Ugyan az Apple már az Apple TV és az újabb Apple Watch-ok után a Vision Pro esetén is lehetővé teszi, hogy az iPhone-nal visszaállíthassuk a készülék szoftverét, de előfordulhat olyan eset, hogy ez valamiért mégsem jár sikerrel, ami azt jelentené, hogy a szoftver helyreállításához szintén az USA-ba kellene kivinni a készüléket, ami nem igazán kényelmes, pláne nem olcsó.
Ugyanígy szükséges lehet egy-egy frissítés után közvetlenül a még elérhető, de korábbi, vagy bétáról a hivatalos (release) firmware visszaállítására is – ez viszont nem oldható meg egy iPhone-nal, csak kábelesen, és persze csak az a verzió tehető vissza, amelyet az Apple épp akkor aláír.
A visionOS 1.1 előtt előfordulhatott, hogy egy hiba miatt a készülék nem fogadta el a jelkódot, ezzel kizárva a felhasználót, és semmi opció nem volt ilyenkor a visszaállításra. Ebben egyébként szintén tudunk segíteni, de ezt az Apple a visionOS 1.1-ben már szerencsére orvosolta.
Ezért ha bármi szoftveres probléma jelentkezik nálad, és az iPhone-nal nem sikerül a visionOS helyreállítása, vagy kipróbáltad a bétát, de inkább visszatennéd a hivatalos, release verziót, akkor ebben tudunk segíteni – írj nekünk egy emailt a [email protected] Vision Pro helyreállítás tárggyal, és időpontot egyeztetve meg is várhatod, tehát nem kell hozzá leadnod a készülékedet.
Szeretnéd kipróbálni, milyen élményt ad a Vision Pro?
Előzetes időpontfoglalás mellett, az eszköz jelenlegi elérhetősége miatt kvázi jelképes összegért cserébe lehetőséget kínálunk rá Budapest belvárosában, hogy te is megnézhesd! Ehhez írj nekünk egy emailt a [email protected] címre Vision Pro Experience tárggyal, és egyeztetünk egy időpontot. A lefoglalt időpont csak az adott személyre érvényes, újabb személynek saját időpont kell, de igyekszünk megoldani, hogy egyszerre jöhessetek, ha a saját jelentkezésedkor ezt jelzed! Ha egy ismerősöd már járt nálunk korábban, hivatkozz rá, és ha kiürül egy időpont, akkor hamarabb veszünk sorra téged.
A nagy érdeklődésre való tekintettel ha egyeztettél egy időpontot, de mégsem tudsz eljönni, kérjük, ezt a lehető leghamarabb jelezd felénk, hogy akkor másnak át tudjuk adni a helyet. Ha késel a lefoglalt időpontodról, akkor megpróbáljuk ezt is megoldani, de azt mindenképpen tartsd észben, hogy a következő érdeklődő időpontjának kezdete előtt legalább 1 perccel a te demód véget ér. Ha nem jössz el a lefoglalt időpontra és ezt nem is jelzed előre, akkor az érdeklődők sorának a végére kerülsz, így ha később szeretnél egy újabb időpontot igényelni, akkor meg kell várnod, mire újból rád kerül majd a sor.
A Vision Pro Experience nagyjából fél órát vesz igénybe, és többségében azt a tematikát követi, amit az Apple Store-okban is tapasztalnál, ha az Egyesült Államokban nézed meg az eszközt egy Apple Store-ban. A demó a saját magad (és a Vision Pro) érdekében nem sétálós, hanem egy helyben ülős, így nem kell attól tartanod, hogy esetleg leejted vagy leesik.
Először is megmutatjuk neked, hogyan tudod vezérelni Vision Pro-t, majd az beállítja magát a te szemeidre és a kezeidre – egész idő alatt mi is látjuk majd, amit te látsz, tehát tudjuk majd vezetni a szemeidet és kezeidet, így nem leszel magadra hagyva az élményben. Utána láthatod, hogy milyen is a valódi környezet megjelenítése a Vision Pro-n keresztül, azaz a pass-through, majd egy 360 fokos környezetbe csöppenhetsz. Ezt követően simogathatsz dinoszauruszt, és megtapasztalhatod, mit is takar az Apple-nél az Immersive videós tartalom.
Amennyiben kéred, rövid videókat is készítünk rólad, amelyeket át is küldünk neked rögtön AirDropon (már ha épp működik… 😂), illetve természetesen nyugodtan szelfizhetsz is a saját készülékeddel.
Mivel csak egyetlen méretű Light Seallel rendelkezünk, így elképzelhető, hogy a Vision Pro nem illeszkedik pontosan a fej- és arcformádra. Az Apple Store-okban a cég munkatársai előtte beszkennelik az arcodat, hogy a megfelelő méretű Light Sealt tudják biztosítani. Ez nálunk jelen esetben nem megoldható.
(A Vision Pro Experience-ről a számlát magánszemély és cég részére is kérheted, amit készpénzben vagy azonnali utalással tudsz kiegyenlíteni, a számlát pedig elektronikusan kapod meg. Fenntartjuk a jogot az időpontok módosítására vagy felmondására.)
Szólj hozzá: Hozzászólok