Az elmúlt évek során több SoundMAGIC termékről írt már admin kolléga, mint például a vezeték nélküli SoundMAGIC E10BT vagy pedig a kedvező árú SoundMAGIC E10C.
Ezúttal egy picit specifikusabb SoundMAGIC fülhallgatót próbáltam ki, mégpedig az E11D modellt, amelynek két legnagyobb különlegessége az USB-C csatlakozó és a beépített digitális analóg konverter (DAC), amelynek a fontosságáról külön szó lesz.
Kialakítás és kényelem
Miután az elmúlt években számos mobilgyártó döntött úgy, hogy megszabadulnak a hagyományos jack-csatlakozótól, így a fülhallgatógyártók alapvetően két irányba indultak el. Az egyik a vezeték nélküli (Bluetooth) irány, a másik pedig a sokkal jobb hangminőséget biztosító Lightning és USB-C csatlakozóval rendelkező modellek iránya, bár alapjában véve manapság már kifejezetten jó DAC-okkal rendelkeznek a Bluetooth-képes példányok is!
Az E11D (‘D’ jelentése ‘digital’) a SoundMAGIC első USB-C-s fülhallgatója. Jelen esetben az USB-C csatlakozó egyszerre jelent előnyt is és hátrányt is. Előny, hiszen a hangminőség lényegesen jobb, amiről később részletesebben szó lesz, viszont hátránya, hogy nem tudjuk minden eszközünkkel használni. Sőt, Apple készülékek közül alapvetően csak az új 2018-as iPad Pro készülékekkel és az újabb Mac számítógépekkel kompatibilis, amelyeken található USB-C csatlakozó.
Kényelem szempontjából meglepően könnyű és kicsi a fülhallgató kialakítása, így tényleg minden fülbe tökéletesen fog illeszkedni és sok órás használhat után sem fogjuk úgy érezni, hogy bármi is lenne a fülünkben, annyira könnyű.
A fülilleszték tekintetében alapvetően szilikon anyagú “gumi” fülillesztékkel érkezik az E11D, azonban ez könnyedén orvosolható és javítható Comply™ fülillesztékekkel, amelyekről részletesen itt tudsz olvasni. A fülhallgatót a teszt során magam is kipróbáltam Comply™ fülillesztékekkel és teljes mértékig kompatibilis azokkal, valamint lényegesen javít az alapvetően is kényelmes kialakításon és kiváló hangzáson.
Plusz pont, hogy a fülhallgatón található extra gombok és mikrofon segítségével közvetlenül állítható a hangerő, léptethetünk, megállíthatunk számokat, válaszolhatunk hívásokra, mint ahogyan azt egy mindennap használatos fülhallgatótól már megszokhattuk. (Aki ezt furcsának találja, hogy megemlítem, annak szeretném itt megjegyezni, hogy nagyon sok minőségi és felső kategóriás fülhallgató nem rendelkezik ilyennel, ami igencsak kényelmetlen tud lenni.)
Milyen a hangja?
Bevallom őszintén, mikor először kezembe vettem az E11D-t, a vékony és könnyű kialakítás miatt nem sok elvárásom volt a hangzással kapcsolatosan, hiszen valamiért olyan érzésem volt, hogy nem fogok váratlan dolgokat hallani. Már az első kipróbálás után nagyon pozitívan csalódtam.
A hangzásvilág, a részletesség, a színpadkép terén az E11D egy jóval drágább árkategóriában fekvő fülhallgatót is simán zavarba hoz. Ez az a pont, ahol nem lehet elmenni szó nélkül a beépített digitális analóg konverter (DAC) mellett.
Míg a hagyományos jack-csatlakozós fülhallgatók esetén az iPhone, iPad, Mac alapvetően gyenge “hangkártyája” végzi a digitális audió jelek analóggá konvertálását, addig ebben az esetben, mivel USB-C csatlakozón keresztül a fülhallgató közvetlenül a digitális jelet kapja meg a készüléktől, a beépített 96kHz/24bit-es DAC végzi ezt a konvertálást, aminek a minősége lényegesen jobb, mint ami a készülékekben beépítve szokott lenni. Ennek köszönhető, hogy egy teljesen más minőségi kategóriában tudjunk a kedvenc zenéinket hallgatni.
Hogyan működik a Hi-Res Audio és miért jó?
A nagy felbontású hang eléréséhez számos digitális jelfeldolgozási módszert és formátumot alkalmazunk. Ezekkel a zene kódolása és lejátszása a CD lemezekre jellemző szabványnál nagyobb mintavételi sebességgel történik.
Eredeti Analóg jel / CD mintavételezés / Hi-Res Audio mintavételezés
A fenti képek az eredeti, analóg hanghullámokkal kezdődnek, és bemutatják a “Hi-Res hang” rögzítésekor használt, a CD-k alacsony mintavételezésénél magasabb frekvenciatartományt. A nagy felbontású hang formátum nem rendelkezik egyetlen vonatkozó szabvánnyal, de a leggyakrabban használt mintavételezési frekvenciák a 24 bit/96 kHz (SoundMagic E11D). Ez a CD-hez képest 3,2x nagyobb mértékű, illetve a 24 bit/192 kHz, amely a CD-hez képest 6,5x nagyobb mértékű adatátvitel.
A Hi-Res Audio eszközök tehát biztos, hogy tisztábban, élesebben és részletesebben adják vissza a zenét. Úgy is mondhatnánk, hogy az így hallgatott zenei tartalom sokkal közelebb áll az eredeti felvételhez, mint ha más zenei forrásokkal hallgatnánk meg ugyanazt. A FLAC, ALAC, WAV, AIFF és DSD formátumban tárolt zenék – illetve a Hi-Fi körökben használatos SACD –, már nagy felbontású fájlformátumok. Bővebben ide kattintva olvashatsz erről.
A SoundMagic E11D esetén akár Tidalról, akár Spotify-ról hallgatunk zenét, alapvetően egy nagyon dinamikus, kiegyensúlyozott, részletes, inkább közép és mély tartományok felé tendáló összképet kapunk, ami a legtöbb vásárlónak egészen biztos, hogy tetszeni fog. Talán a magas tartományok, valamint a zongora és énekhang részletessége lehetne egy fokkal magával ragadóbb, de ebben az árkategóriában ez tényleg szőrszálhasogatás és nem is érdemes ebbe mélyebben belemenni.
Konklúzió
Összességében csak ajánlani tudom a SoundMAGIC E11D-t mindazoknak, akik még nem rendelkeznek magasabb minőségű fülhallgatóval, de már unják és érzik az átlagos hangminőséget, amit az AirPods és EarPods nyújt és szeretnének egy következő szintre lépni.
Az E11D tökéletes hosszabb utazásokra a könnyű és kicsi kialakításnak köszönhetően, mindennapos használatra a beépített mikrofon és gomboknak köszönhetően, de akár aktív zenehallgatásra is, amikor lényegesen részletesebb minőségben szeretnénk aktívan zenét hallgatni például a Tidalról. Megvásárolni a Muzix.hu-n ide kattintva tudjátok!
Szólj hozzá: Hozzászólok