fbpx Skip to content

Régebbi olvasóink megszokhatták már, hogy nem csak Apple termékekről és a hozzájuk kapcsolódó alkalmazásokról, kiegészítőkről, hírekről írunk, hanem számos egyéb olyan témáról is, ami minket, a Szifon.com íróit érdeklik, és amiről úgy gondoljuk, hogy a téma számotokra is érdekes lehet. Számomra ilyen a biciklizés, ami persze nem azt jelenti, hogy gumi típusokról, vázformákról és váltórendszerekről fogtok ezentúl itt olvasni, hanem olyan termékekkel szerzett tapasztalataimról, amelyek valamennyire a tech-világhoz kapcsolódnak.

A biciklis sorozatomban már olvashattatok telefonos tartóról, akksis kompresszorról vagy éppen okos bukósisakról is. Most azonban az APPSolute Sport jóvoltából egy hónapig egy elektromos kerékpárt tesztelhettem a napi rutinom részeként, az i:SY Kompakt személyében.

2020 tavaszán, mikor berobbant hazánkban is a koronavírus-járvány, megállt az élet, és a maszkviselés a mindennapjaink részévé vált, akkor a tömegközlekedést biciklire cseréltem és ez azóta se változott. Legyen szó akár hőségről, akár mínuszokról, sík terepről, hegymenetről, nekem a nyeregben a helyem. A kilométereket eddig teljesen saját erőből hagytam magam mögött, de mindig is érdekelt, milyen lehet, ha egy elektromotor rásegít ebben, és akár gyorsabban, vagy kevesebb erőkifejtéssel tudom ugyanazokat a távokat megtenni. Éppen ezért kapva kaptam az APPSolute Sport ajánlatán és néhány hét erejéig lecseréltem a Csepel Torpedomat az i:SY Kompaktra.

i:SY Kompakt N3.8 ZR

Az i:SY Kompaktra átülni számomra egy elég éles váltás volt az országúti kerékpárom után, így az első pár napban nem csak az elektromos hajtás nyújtotta újdonságot kellett pozitívan megszoknom, hanem a formavilág adta üléspozíciót is, ami nekem a teszt végére se lett a kedvencem. Az i:SY kerékpárok kompakt cargo kategóriába sorolhatóak a városi kerékpárok mezőnyében. Ez a kategória azt jelenti, hogy kisebb, 20″-es felniken széles ballonos gumiabroncsok találhatóak; a tengelytáv kicsi, aminek köszönhetően a kormány és a nyereg közel kerül egymáshoz és egyenes háttal lehet ülni a nyeregben, nem kell “feküdni” a biciklin; masszív váza van, amin több helyen is olyan rögzítési pontok vannak, amelyeket kihasználva elég komoly módon fel tudjuk málházni a kerékpárunkat. Egy ilyen kerékpár összteherbírása 140 kg, amiben az emberen kívül bőven elfér még “rakomány” is, ami az első csomagtartó esetén 12 kg, a hátsó esetén pedig 25 kg lehet, ez pedig a különböző kiegészítő táskák és tartók megvásárlásával akár egy elég komoly bevásárlás elintézésére is alkalmassá teszi az i:SY-t.

Az i:SY Kompakt kerékpárjainak többféle változata is kapható, amelyeknek az elsőre értelmezhetetlennek tűnő alnevei határozzák meg a tényleges modell felszereltségét. Hozzám nem a belépő modell került, hanem a majdnem csúcsfelszereltségű N3.8 ZR típusú példány, aminél a név dekódolása következő: N3.8=Enviolo Nuvinci 3.8-as fokozatmentes agyváltó, ZR=GATES CDX Centertrack fogasszíjhajtás. (A többi név dekódolásában és a megfelelő modell kiválasztásban az APPSolute Sport oldala és kollégái készségesen segítenek.) Már ez a két tulajdonság, hogy fokozatmentes váltó és szíjhajtás előrevetíti, hogy bizony egy elég komoly, prémium kerékpárral van dolgunk, hiszen általában fokozatos váltóval és lánchajtással szoktunk a bicikliken találkozni.

Az Enviolo váltónak az a nagy előnye, hogy nem kell fix fokozatok közül választanunk, hiszen ha csak egy kicsit szeretnénk nehezíteni vagy épp könnyíteni a hajtáson, akkor azt könnyedén megtehetjük, amit a kormányon egy kis narancssárga kerékpáros és az alatta található, alakját változató talaj formájában láthatunk is, és ennek köszönhetően nem kell a fokozatok számával és jelentésükkel foglalkozni. A fokozatmentességet úgy oldják meg, hogy a váltón belül az egymáson gördülő gömbök pozíciójuk változtatásával és ezáltal a nyomatékátvivő tárcsák különböző kerületi pályaíveken való gördülésével viszik át a hajtás nyomatékát a hátsó tengelyre, de ennek megértéséhez inkább ajánlom az alábbi videó megtekintését.

Agyváltóval korábban már találkoztam, igaz csak fokozatos változatban, azonban szíjhajtással még nem, és csak irigykedve néztem az utcán azokat, akik ilyennel álltak meg mellettem a lámpánál. A szíjhatás nagy előnye, hogy szinte hangtalan, de tényleg, elsőre kicsit hiányzott is még a beolajozott lánc hangja is, annyira csöndes volt. Azonban itt még nem ér véget pozitívumok listája, hiszen egy szíj nem nyúlik úgy, mint egy lánc, ezért a hátsó tengelyt se kell hozzá folyamatosan utána állítani, hogy az ne lógjon és ezáltal az élettartama is akár 15-20000 km is lehet, ami brutális különbség, mert a láncoknál 3-4000 km körül már érdemes lehet a csere és ekörül nekem valahogy mindig indokolttá is válik a dolog. A szíjat nem kell olajozni, ami az eredményezi, hogy a koszt se gyűjti úgy, mint a lánc, ami a karbantartását és a tisztítását is megkönnyíti.

Számomra a tárcsafék is újdonság volt, és azt kell mondjam, megértem azokat, akik ilyet használnak, mert tényleg nagyon jól fog és bőven nem azzal a tempóval kopik a tárcsa, mint egy országúti fékpofa, ami amúgy is folyamatos állítgatást igényel. A bicikli nyerge kellően széles és puha, amitől kényelmes rajta utazni, de a nyeregcső állítása számomra túl bonyolult volt és nem tetszett az a megoldás, amit használtak hozzá, de az is igaz, hogy egyszer kell csak jól beállítani és persze utána nem kölcsön adni másoknak 😀. A kormány egy tipikus, ívesen hátrahajló, igazi városi darab, ami nem az én világom, de az fix, hogy nagyon finoman lehet vele kormányozni, bár nekem túl széles volt. A kormány magassága viszont egy karral könnyen és gyorsan állítható, sőt 90 fokban el is forgatható, ami mindenféle szállítási módnál, már akár egy panelház liftjében is elég hasznos tud lenni, amire még plusz rátesz egy lapáttal az is, hogy a pedálok is behajthatóak rajta.

Szerencsére az i:SY kerékpárok beépített világítással rendelkeznek, ami két dolog miatt is nagyon hasznos: nem kell külön tölteni és nem kell biztonsági okokból utcán parkolva leszedni őket. Elöl a sárhányó tetején csücsül egy fehér fényű lámpa, aminek két állása van, egy tompított és egy fényszórós megoldás, legalábbis a bekapcsoló ikonok ugyanolyanok, mint az autókban is használatosak és a teljesítményükre és megvilágításukra se lehet panasz. A hátsó lámpa a csomagtartó részét képezi és ennek köszönhetően a vezetékei is szépen el vannak rejtve és teszi a dolgát, azonban én az okos bukósisakom után itt egy kicsit többet vártam, főleg egy ilyen kategóriájú kerékpártól. Sajnos nincs benne gyorsulásmérő és a fékhez sincs semmilyen módon hozzá kötve, így lassításkor ezt nem jelzi a mögöttünk lévőnek, továbbá szerintem egy index is beleférhetett volna az árba.

Most, hogy így kellő módon felvezettem az i:SY Kompaktot az olyan tulajdonságokkal, amelyekhez nem feltétlen kell, hogy elektromos kerékpárról legyen szó, most már térjünk is rá az utóbbiakra. Már az eddig említett alkatrészekből is érezhettétek, hogy prémium termékről van szó, de ezt talán a Bosch Performance Line elektromotor tudja megkoronázni, hiszen sok más gyártónál pont a motor gyengébb minősége okozza a minőségbeli és az élettartambeli különbséget. Ez a motor 65 Nm nyomatékra képes, amit egy 500 Wh-s akkumulátor szolgál ki. EU-s szabályozás miatt, hogy ne kerüljön segédmotoros kerékpár kategóriába a bicikli, bármennyire is többet tudna, alapból 25 km/h-s rásegítés van csak engedélyezve, de ez némi okosítás után akár 45 km/h is lehet.

Mint már említettem, ez a motor csak rásegít a mi tekerésünkre, azaz ne is keressünk gázkart rajta, muszáj tekernünk, hogy a motor is tegye a dolgát. A kormány közepén található egy Bosch komputer, ami nélkül az összes elektromos dolog hiába van a biciklin, nem fognak működni. Ez jelzi egyrészt az olyan alap dolgokat, mint az aktuális sebesség, átlagsebesség, összesen megtett táv, túra alatt megtett táv, de itt láthatjuk még a hatótávot is, ami egy nagyon fontos és lényeges dolog egy elektromos kerékpár esetén. Ezeken felül még a rásegítés módja is itt látható (ki, ECO, Tour, Sport, Turbo) és mellette az aktuális rásegítés ereje is. Az aktuális sebesség száma felett kis nyilak jelzik, hogy a motor javasol-e váltást a hatékonyabb és kevésbé megterhelő haladás érdekében, illetve az akkumulátor töltöttségének ikonja is itt kapott helyet. A rásegítés ereje és az alsó információk a kormány bal oldalán lévő vezérlővel is módosíthatóak, hogy ne kelljen mindig középre benyúlni vezetés közben. Mivel több erősségű rásegítés közül választhatunk, ezért a hatótáv is folyamatosan változik: a leggyengébb ECO estén én már láttam 100 km-t is, Turbo-val ez már csak 34 km lett, de ezt így nagyon sarkos lenne leütni, hogy kész ennyit tud ez a bicikli, hiszen mindenkinek különböző a saját és a cuccainak a súlya, illetve nem mindenki csak sík terepen kerekezik, ezért én nem a végletekre szeretnék ítéletet mondani, hanem sokkal inkább az én felhasználási módom szerinti hatótávra.

A legendás magyar TV-sorozat, a Szomszédok helyszínén, Gazdagréten lakom, ami ugyebár egy kicsit magasabban van, mint a belváros, gyerekkoromban nap végén már pont nem is szerettem ezt az emelkedési fokot, de ezt már rég megszoktam az országútimmal is. Most épp a Vérmező környékén dolgozom, de korábban volt, hogy a Rózsadomb tetején, és ez a kettő pont jó tesztterep volt az i:SY-nek is. A munkába járás során két útvonalat használok, az egyik rövidebb, de kevésbé jó biciklivel, azonban reggel számít az időbeli különbség, viszont ez hazafelé nem igazán számottevő, és egy ilyen oda-vissza út 15-16 km. Nyilván eleinte nyomtam neki Turbo-ban vagy akár a trükkös, nagy sebességű módban, ami azért bőven jobban eszi az akksit, de aztán inkább ráálltam a racionális vezetési stílusra és csak 25 km/h-s módban használtam leginkább Sport módban, amivel nagyjából 15 km-t jelentett egy csík az akksiból, vagyis egy munkahét alatt merült le az akkumulátor, szóval alattam olyan 50-70 km-t tudott az i:SY, ami szerintem elég jó. Ezzel simán, akár agglomerációból is be lehet járni a városba dolgozni, de még azt is kipróbáltam, hogy mi van azokkal, akik azért nem bicikliznek, mert mondjuk a Gellért-hegyen vagy a Rózsadombon laknak/dolgoznak és nem bírnák vagy nem akarnak ennyire megizzadni.

Admin kollégával egyik nap csináltunk egy olyan túrát, amire ő a MATE.Bike X-et hozta és a Mechwart ligettől felmentünk először a Rózsadomb Centerhez, majd az Árpád kilátóhoz. Induláskor azt tippeltük, hogy a felmenetel nehézségével nem lesz gond, hiszen azért elég durva benne a Bosch motor, de durván fog merülni az akksi és azt kell mondjam, az első felében igazunk volt, nevetve, izzadás nélkül felmentünk mindkét biciklivel, de a merülésben tévedtünk, hiszen a kicsit több mint 30 km-es túra alatt kb 2,5 csíkot merült csak az akksi, tehát alig többet, mint a munkába járás során. Szóval akinek a nagy szintkülönbség volt kizáró ok, hogy kerékpározzon, annak itt a megoldás. Azonban nem érdemes teljesen lemeríteni a biciklit, mert a váz alapból is 25 kg körül van, de az agyváltó és a motor ellenállása elég jelentős és nekem egyszer Gazdagrét aljánál elfogyott a szufla, hideg is volt és már fájt a térdemnek ezt a monstrumot így tekerni, ezért talán szégyenteljesen, de inkább hazatoltam.

Az i:SY akkumulátora a nyeregcső mögött kapott helyet, amit kétféleképpen tölthetünk: van egy rejtett vízálló fedél és akkor nem kell levenni a vázról, de ha nem tudjuk felvinni a lakásba a biciklit, akkor egy kulccsal könnyedén le tudjuk venni és a szobában tölteni. A töltője sajnos ennek se olyan kicsi, de legalább sok rollerével ellentétben nem sípol vagy épp nincs benne hangos ventillátor, szóval lehet akár az ágy mellett is tölteni, ami nagyjából 3-5 óra körül van, merüléstől függően. Néhány extra jóságot a végére, de még az összegzés előttre hagytam. A nálam járt kerékpár felszereltsége olyan volt, hogy még a biztonságos utcai parkolás is a bicikli egészét képezte, ugyanis beépített hátsó keréklakattal rendelkezett, továbbá egy lánccal, aminek a vége ebben a lakatban végződött, és plusz pont, hogy mindezek és az akksi ugyanazzal a kulccsal nyithatóak.

Összegzés

Hosszútávon most használtam először elektromos biciklit és abszolút élveztem: tök jó volt, hogy nem izzadtam meg, bárhova is mentem, bár ez azt is jelentette, hogy sportélmény nagyrészt elveszett. Érződik az egész bicikliben a német minőség, tényleg csak a legjobb alkatrészek kerültek bele, a hatótávra, a teljesítményre nem lehet panaszom.

Hogy tökéletes termék-e az i:SY Kompakt? Közel van hozzá nagyon, de ez függ attól, hogy ki és mire használja. Nekem a 25 km/h-s sebesség sokszor kevés volt, de ezt engedi a törvény, azonban utána már nehézkes a tekerés rásegítés nélkül, a gyorsabb módban meg hamar kijön az, hogy kicsi a kerék és kicsik az áttétek (országútihoz képest) és könnyen előfordul, hogy bár a lábamban még lenne erő a tekerésre, de már nem lesz tőle gyorsabb a bicikli.

Hogy kiknek ajánlom? Na ez egy nagyon jó kérdés, mert ez egy elég sok tényezős dolog. Az APPSolute Sport tulajdonosa például két gyermekét viszi így az oviba, egyikük a kormányrúdra szerelt ülésben ül, másikuk pedig hátul, és vidáman közlekednek a városban. Jó lehet azoknak, akik napi szinten nagyobb szintkülönbséget szeretnének megtenni, de hagyományos biciklivel nem akarták ezt leküzdeni; vagy akik nem akarnak dugóban állni, de messzebb laknak és jól jön a rásegítés; az öltönyösöknek is, hiszen nem izzadnak meg, és a benzinen, meg a parkoláson, kocsi amortizáción rengeteget tudnak így spórolni; vagy a rendszeresen sok és nehéz cuccal járóknak; vagy azoknak, akik nem a vállukon akarják a bevásárlást hazavinni. Azonban bárki is lesz az, aki ilyen biciklit vásárol, annak azért mélyen a zsebébe kell nyúlnia, de szerencsére az APPSolute Sportos srácok segítenek a kiválasztásban és vásárlás előtt ki is lehet bérelni ezt a biciklit, ami segíthet a döntésben. A minőségre azonban panasz nem lehet.

Olvasd el a hozzászólásokat is