Vélemény – Túl “éhesek” a játék fejlesztők? Drágák az alkalmazások?

Őszintén megmondva nem szoktam játszani mobilon. A Szifon.com-on lévő játék cikkeket Hori kolléga szokta írni nektek, és én nagyon-nagyon ritkán veszem elő a telefonomat játékra.

Ez egyrészt azért van, mert ilyen kis kijelzőn nagyon kevés dolog tud lekötni. Szeretem a látványt, a különleges atmoszférát, és nyilván az irányítás sem az igazi. Persze ezzel lehet vitázni és megértem azokat, akik mobilon játszanak. Jó magam Xbox One X-en játszom, és mikor pár hete letöltöttem a Red Dead Redemption 2-t, akkor jöttem rá, mennyire gáz az egész mobil piac, mennyire pénzéhesek a fejlesztők.

Megmondani sem tudom már, hogy mikor vettem utoljára alkalmazást iOS-re. Mac-re azért időnként megveszek 1-1 appot, de manapság már minden megvan, így nincs új, ami érdekelne. iOS-en is itt tartok, minden app megvan, ami érdekel. Mióta frissült az App Store, azóta már a “toplistákat” sem figyelem, magát az alkalmazást is csak frissítéskor indítom is el.

Az alkalmazások, de leginkább a játékok fejlesztői évek óta mikrotranzakciókból élnek. Vegyünk több csillagot, gyémántot, hogy aztán különböző előnyökhöz jussunk, és ezzel gyorsabban haladjunk a játékban. Ezt tukmálják ránk, folyamatosan, már-már zavarva az egész játékmenetet. Aztán persze ott van a reklámok megnézése, amivel nem tudom, mikor ért el bárki fejlesztő bármit is, mert szerintem egy ilyen reklámra sem kattintottunk még rá életünkben, csak megnéztük őket, kényszerből.

Ezek egyébként nincsenek is rendesen célközönségre optimalizálva, csak nyomják és nyomják elénk teljesen feleslegesen. Nem játszhatunk nyugodtan, nem élvezhetjük ki az élményt, csak gyűjtsük be azt a fát, aranyat, újra és újra, hogy aztán jöjjön a következő szint. Mondhatjuk, hogy a játékok 90%-a ilyen, és nagyon nehéz felsorolni olyat, amiben nincs alkalmazáson belüli fizetés.

Sajnos a mobil árszabás már az elejétől fogva el lett rontva. Sokszor 1-2 dollárért adták az appokat, amiket mi felhasználók meg is szoktunk. Persze egyre több alkalmazás jött, és már nem mindent vettünk meg 1-1 dollárért se. Aztán pedig megérkeztek az alkalmazáson belüli fizetési lehetőségek, amik jóformán az emberek érzékeire hatnak, hogy költsünk minél többet. Arról nem beszélve, hogy a jailbreak miatt az elején még az 1 dolláros appokat is “szanaszét warezolták” az iOS-t használók.

Meg lehet-e ezt fordítani, lehet-e olyan játékot lerakni, ami megváltoztatja a piacot?

iPadre és Apple TV-re úgy érzem lehet. Számomra ilyen néhány klasszikus, mint az Imperium Galactica, a Heroes Of Might And Magic és Settlers széria és így tovább… Olyan játékok, amik kényelmesen használhatóak egy nagyobb kijelzőn, de az továbbra is hordozható eszköz, akár egy iPhone 8 Plus.

Itt jön képbe a Red Dead Redemption 2.

A Rockstar 2008 óta fejleszti a második részt, tehát 10 évet ölt bele a cég, ami miatt most a világ legjobb játékának számít. Nem egy platformon, nem egy témán belül, hanem összességében vezeti a toplistákat. Annyi anyagot pakoltak bele az elmúlt 10 év alatt, hogy akár hónapokig játszhatunk, és csupán egyszer kell megvenni. A fejlesztő cég olyat tett le az asztalra, ami megváltoztathatja a jövőt, azt, hogy mennyi tartalmat kívánunk 1-1 játékba, és mennyit szeretnénk érte fizetni. Érdemes elolvasni a GameStar tesztjét róla, aminek a vége inspirálta ezt a cikket is:

A Red Dead Redemption 2 sikere egyben fontos üzenet a mobilpiacra vészjósló izgatottsággal gerjedő, a lootboxoknak pajzán szerelmet valló játékiparnak is: itt vagyunk még mi, a tömegek, akiknek megéri örök értékeket teremteni. – GameStar

Szóval, ha a fejlesztők leraknának olyan játékokat, amikkel nem csak ideig-óráig játszunk, hanem mélyebben is el tudunk benne merülni, akkor szerintem a közönség is meghálálná azt. Reméljük, a Diablo Immortal ilyen lesz, és letesz egy olyan játékot az asztalra, ami legalább picit is megváltoztatja a piacot. A kérdés persze az ára lesz, és talán nem is bánnám, ha 5.000Ft fölött lenne az, cserébe több 10 órányi játékért (bár mint tudjuk, itthon még erős a minden ingyen kell beidegződés).

Az alkalmazáson terén egyébként sokkal kiegyensúlyozottabb a helyzet. Dani kolléga szokott sokszor drágább appokkal dolgozni, írni róluk, és minden esetben elfogadjuk azt az ár/értéket, amit adnak a fejlesztők. Nyilván itt is vannak túlzások, mint például a 1Password havi előfizetése, aminél szerintem hibázott a cég.

Sokszor egy-egy alkalmazás nagyobb frissítésért fizetünk, és ha használjuk, akkor bizony rászánjuk az összeget, de ők nem raknak mindenféle alkalmazáson belüli fizetést, mint a játék fejlesztők.

Ti mit gondoltok a fentiekről? Fizetnétek többet egy-egy játékért, ha az komolyabb lenne? Szoktatok fizetni az alkalmazások frissítésért?

Ezek még érdekelhetnek:


  1. totopad says:

    Én megmondom őszintén, nem értem a problémát, soha egy alkalmazásért sem fizettem még életembe

  2. Mindenki masra hasznalja a telefonjat. :slight_smile:

  3. teejax says:

    Büszke lehetsz magadra! Mások dolgoznak valamin te pedig elcsórod :smiley:

  4. martonv says:

    Nekem a legnagyobb problémám, hogy a fejlesztők/kiadók lesz.rják a szegényebb régiókat, pedig iTunes Connectben fejlesztőként nagyon könnyen be lehet állítnai, hogy mi 99Ft-ért vehessük meg azt, amit US-ben 99centért. De nem, mert ők csak 1 fajta régiót állítanak be minden árazásnál. Ha levinnék az árakat a szegényebb régiókban, talán nem akarna mindenki csalni…
    Amúgy én is nagyon régen vettem már appot. Csak nagyon minőségi dolgoknak szánok pénzt, pl. Monument Valley, vagy 1Password. 1Passwordöt is csak családi csomagban fizetem elő, mert 3.5 euró sok lenne havonta sztem érte.

  5. Én a flightradart (is) megvettem régebben ami helyett kihoztak egy új alkalmazást és a régit nem is frissitik. A régi pro-ért egyszer fizettél és kész, az új pro verzió már elöfizetéses.:frowning:
    Amúgy itunes movies-ban országhoz van igazitva a filmbérlés ára. Németeknél 4,99 euro, svájcban 7,50 frank, magyar storeban „csak“ 999 ft.

  6. Lehetséges, hogy szimplán nem vett még appot, nem ellopta. :slight_smile: Ezt nem tudhatod. Nekem is van ismerősöm, aki nem vesz alkalmazásokat.

  7. Én ios-t használok mióta az eszemet tudom,és régen imádtam játszani a Mass Effect infiltrator-ral,a Dead Space-el.Ezeket meg is vettem kb 3-300 forintért.Ez a két játék olyan volt mint amilyennek egy játéknak lennie kell,gyönyörű,könnyen irányítható,több óra változatos játékélménnyel!
    Fel is vagyok háborodva,mert mindkét játék eltűnt az app store-ból!A megvásárolt tételeim között megtaláltam,de nem tölthető le.
    Ki tudja,hogy ez miért van?
    Több megvásárolt játékkal is jártam már így.

  8. Azert van, mert a fejleszto szart rad. Frissult az iOS, frissultek a hardverek, de a fejleszto inkabb torolte az App Storebol mintsem optimalizalta volna.

  9. martonv says:

    csak nem az EA a kiadó? :smiley:

  10. De.
    Egyébként más nagy kiadó is csinál ilyet.

  11. ef-dani says:

    Én ha találok egy jó játékot, hajlandó vagyok megvenni. De a “gyémántokra” meg egyebekre egy forintot se vagyok hajlandó áldozni. A Gridre nem sajnáltam a 3500 forintot, pedig jó ideje nem játszom vele. A Super Marioért se sajnáltam a féláras akciókor az árat (teljes áron szerintem nem érte meg, annyira nem sikerült jól). De legutóbb az Emergency HQ-val játszottam, ott egy forintot se költöttem, pedig jobban élveztem, mint a másik kettőt, viszont ott csak EMeraldokat vagy miket vehettem volna. Persze azt elcseszték a fejlesztők, mert simán kimaxolható a játék anélkül is :smiley:

  12. kchris says:

    addig ameddig 10-20-ada volt a store bevetele addig racionalis volt a 30%… de a mostanival par% lenne az… a bankkartyas fizetes jutaleka is a 90-es evek vegehez kepest toredekere csokkent. ennek is igy kene tennie…

A Szifon.com-on megváltozott a hozzászólás rendszer, ezentúl az alábbi gombra kattintva tudsz véleményt alkotni. Bővebben itt olvashatsz erről.

Kérdésed lenne? Megosztanál valamit a többi olvasóval? Használd az új közösségi portálunkat!