Régóta nyílt titok, hogy az Apple egy kiterjesztett valósággal működő szemüvegen is dolgozik. De úgy tűnik, hogy az ahhoz vezető út kacifántosabb lesz, mint azt elsőnek gondoltuk.
A Bloomberg új bejegyzése alapján az Apple ugyanis először egy profi kiterjesztett valóságos headsetet fog a piacra dobni. Ha lehet hinni a lapnak, ez lesz “a VR headsetek Mac Pro-ja”.
Elsőre furcsának tűnhet ez a jóslat, hiszen Tim Cook már többször kifejezte, hogy a virtuális valóságnál (VR) sokkal jobban érdekeltek a kiterjesztett valóságban (AR).
2016-ban még ezt mondta:
A virtuális valóság körülöleli a felhasználót egy nagyon menő élménnyel, de valószínűleg hosszútávon kisebb a piacon az érdeklődés iránta. Kevesebb embert hoz majd lázba.
Később, ugyanabban az évben:
A virtuális valóságnak vannak érdekes felhasználásai, de nem hiszem hogy olyan széleskörűen alkalmazható technológia, mint a kiterjesztett valóság. Utóbbihoz még kell idő, hogy elég jó legyen, de szerintem kifinomultabb. Lehetséges, hogy termékenyebb beszélgetést tudunk itt folytatni, ha valamilyen AR élményben van részünk, nem? És úgy gondolom, hogy ha valami kiegészíti a beszélgetésünket ahelyett, hogy akadályt tenne közénk, jobb lehet. A technológiának segítenie kell, nem pedig az útban lennie.
Tavaly sem volt még drasztikusan más a véleménye:
Izgatott vagyok az AR-rel kapcsolatban. Véleményem szerint ez lesz a következő nagy dolog és megváltoztatja az életünket. (…) Úgy gondolom, hogy nem választja el az embereket egymástól. Használhatjuk arra, hogy beszélgetéseinket gazdagítsuk és nem helyettesíti az emberi kapcsolatokat, ami engem mindig is aggasztott néhány más technológia esetén.
Szóval mondhatni, hogy Cook eddig nem nagyon szívlelte nyilvánosan a VR megoldásokat.
De ha alaposabban belegondolunk, van némi logika a pálfordulás mögött. A VR headsetek fejlesztése ugyanis jelentősen egyszerűbb, ezért is kapható már annyi különböző fajta, elég csak az Oculus Questre, a Valve Indexre, a Sony PlayStation VR-ra és társaikra gondolni.
Nézzük csak meg, hogy mit írt a Bloomberg!
Megbízható források alapján az Apple első headsetje a tervek szerint egy drága, szűk piaci keresletet kielégítő előfutára lesz egy ambiciózusabb, kiterjesztett valósággal működő terméknek, aminek fejlesztése több időt vesz igénybe.
Ahogy a legtöbb virtuális valóság kütyünél, egy teljes 3D-s élményt jelenít majd meg kijelzőjén játékokhoz, videók nézéséhez és kommunikáláshoz. Az AR funkciók, mint például a való világra a képek és információk kivetítése korlátozottabb lesz. Az Apple a tervek szerint 2022-ben fogja piacra dobni a terméket és a Facebook Oculus, Sony PlayStation VR és a HTC különböző headsetjei ellen pozícionálva.
Ez eddig szép és jó, de sajnos a cikk még folytatódik és kitér arra a (talán) szomorú részletre, miszerint a kütyü marha drága is lesz!
Az Apple a legfejlettebb és legerősebb chipjeit teszi majd a headsetbe olyan kijelzővel, ami magasabb felbontású, mint bármi jelenleg a VR piacon. Néhány chip a tesztek szerint elveri az Apple M1 Mac-jeiben lévő chipet is. A cég ventilátorokat is tervez a headsetbe, ami egy olyan dolog, amit a legtöbbször kerülni szoktak.
A konkurencia termékei 300 és 900 dollár közt helyezkednek el és a tervek szerint az Apple megoldása ezeknél jelentősen drágább lesz. Néhány belső Apple informátor szerint kezdetben üzletenként 1 headsetet fognak eladni naponta. Mivel az Apple-nek 500 boltja van, körülbelül 180 ezret adnának el évente, ha nem számoljuk az alternatív értékesítési csatornákat. Ezzel olyan Apple termékekkel kerülne egy kategóriába, mint az 5999 dolláros Mac Pro asztali számítógép.
Sokkal könnyebb fejleszteni úgy, ha nem kell mindent nagyon nagy titokban tartani és ebből a szempontból előnyös lehet, ha az Apple kiad egy VR headsetet, hiszen így sokkal könnyebben tudnak majd dolgozni az AR szemüvegen és a külső fejlesztők is elkezdhetnek megbarátkozni az új API-kkal.
Ennek ellenére furcsa lenne, ha az Apple tényleg kiadna egy ilyen borsos árú eszközt egy ilyen kis piac számára.
Szerinted lehet ráció a Bloomberg előrejelzésében?
Elképzelhetőnek tartom, hogy beszáll erre a piacra hisz a Quest is egyre jobban elterjed annak ellenére is, hogy Facebook account kell hozzá. Azt eltudom képzelni, hogy drágább lesz, de szerintem nem olyan drasztikusan, hisz utánna az alkalmazások és játékok eladásával tudja növelni a bevételeket. Azt is el tudom képzelni, hogy csinál egy Arcade VR előfizetéses csomagot, én nagy lehetőségeket látok a VR-ben. Gondolok itt például a kontroller nélküli irányításra. Mindenesetre én szinte biztosra mondom, hogy tuti vásárlója lennék a terméknek.
A tartalmon bukik minden. Nekem van egy PS4 Pro-m VR szemüveggel. Már több éve. A Resident Evil 7 életem egyik meghatározó játékélménye volt vele, többször végigjátszottam, elképesztően szuper. De azóta is szinte ez az egyetlen játék PSVR-re, ami tartalmilag és grafikailag is ilyen minőségű. Oda jutottam, hogy félévente átpörgetem az új megjelenéseket és marad a fiókban a cucc. Nem tudom PC-n mennyivel jobb a helyzet, de csodálkoznék, ha sokkal jobb lenne. Na, most itt van az Apple. Gyárthat szuper szemüveget, mert mindene megvan hozzá. De az tényszerű, hogy ha játékról beszélünk, akkor az Apple Macintosh az utolsó, ami az ember eszébe jut. Innen nehéz győzni. Persze lehet mondani, hogy a játék csak egy szegmens a VR világában, de én ezen kívül nem nagyon látom más felhasználási területét, hacsak nem valami nagyon speciális szoftverről beszélünk, de az meg talán már nem is consumer felhasználás.
Az AR szerintem teljes zsákutca, évek óta jelen van valamilyen szinten, de az látszik, hogy az embereket egyáltalán nem érdekli. Nem is nagyon tudnak mutatni olyan víziót, amibe illeszkedik vagy ha igen, az inkább a sci-fi kategória.
Szerintem nem is a gamer szegmens a célközönség. Biztos vagyok benne, hogy a PSVR képminőségben és játék minőségben is jobb mint pl a Quest, de ennek az All in One terméknek teljesen más a célja. Persze nem tudjuk, hogy jön-e Apple VR és, ha jön akkor egyáltalán mi jön, de szerintem ők is ebbe az All in One szegmensbe lépnének be. A célközönség meg lehet az a csoport amibe én is tartozom, hogy felveszi alkalmanként esetleg egy összejövetelen elő veszi és egy félórát eljátszik vele, de ezalatt a félóra alatt leakar játszani 1-2 játékot. Tehát nem a hosszú igényesen kidolgozott játékok a cél hanem a rövid de szórakoztató. Esetleg egy alkalmazás amivel a lakás berendezését tudnád mozgatni illetve más tárgyakat berakni oda. Gondold el, hogy átakarod rendezni a lakást, felteszed a szemüveget és először átrendezed virtuálisan, hogy megnézd, hogy lenne a legjobb és itt jön képbe az AR technológia és szerintem a VR az AR-el kiegészítve a következő szint. Amúgy a PSVR és ezek a PC-vel összekötött VR szemüvegek nem is hoztak akkora áttörést mert egy célcsoport egy darabkáját tudták elérni vele, még a Quest pl sokkal nagyobb tábort mozgat meg a mobilitás miatt. Szerintem ez az ami miatt az Apple érdeklődését is felkeltette, látják hogy egy ilyen All in One szemüveg mennyire eladható lett. Persze lehet, hogy teljesen más lesz a célközönség, ha lesz egyáltalán.
Amiket elmondtál érdekesek, talán még hasznosak is lehetnek, de szvsz nem annyira, hogy ezért vegyek és tartsak otthon egy többszázezer forintos eszközt. A játék egy megfogható, tervezhető, építhető dolog, a költözés, meg lakberendezés, meg a majd jó lesz valamire nem. Porszívót sem veszel 5 nm-re, inkább összesöpröd, mert feleslegesen drága és sok helyet foglal.
A szoftverek fejlesztése viszont jelentősen összefügg az eladott mennyiséggel. Ha periférián tartják az eladást az azt is magával vonzza, hogy kevés és drága szoftver lesz csak rá és ez spirálba nyomja az eladást is. A PSVR-nek is ez lett a veszte, plusz az az apróság amiről kevesen beszélnek, hogy az emberek többsége nem bírja. Nyilván nem reprezentatív, de nekem több tucat ismerősöm is kipróbálta és pár perc után egytől-egyig levettek fejfájásra, hányingerre panaszkodva.
Continue the discussion at Hozzászólok