Miért jobb az új 2016-os Retina MacBook Pro kijelzője a többinél?

Mikor a 13-as, TouchBar nélküli gépet kipróbáltam, már akkor láttam, hogy az új gép kijelzője valami brutális. Már ott tudtam, hogy ha valaha is váltok a 15-ös gépemről az újabb 15-ösre, akkor ez a kijelző nagyobb méretben még szembetűnőbb lesz. Ez így is lett.

Pár napja kezembe kaptam az új gépet, hogy kipróbálhassam és a 15-ös méretben még jobban megmutatkoznak azok kijelzőbeli különbségek, amiket már a 13-ason is láttam. Az új kijelző sok dologban változott, de szinte alig beszélnek erről még a külföldi újságírók is.

Én kifejezettem szeretem azt, amikor az Apple a háttérben csinál valami olyat, amire mi tesztelők, felhasználók később jövünk rá, vagy éppen egyáltalán nem találkozunk ezzel. Ilyen például az 5K iMac és az iPhone wide-gamut kijelzője. Az iMac esetén nyilván ott a Retina felbontás volt a legszembetűnőbb, aztán az iPhone 7-nél pedig természetesen Jet Black, illetve a matt fekete kinézet volt az, ami miatt teljesen elmentem a kijelző mellett. Azonban az új retinás gépeknél már azonnal feltűnt, hogy az Apple megváltoztatott valamit, és ez a dolog inkább érdekesség, mintsem egy átlagos felhasználó számára extra. 🙂

Tegnap Tothur mutatott nekem néhány háttérképet, amik kifejezetten Wide Gamut kijelzőkre lettek tervezve és néhány képnél le is esett az állam.  Ilyen, úgymond Wide Gamut kijelzője van az 5K-s iMac, az iPhone 7, 7 Plus és az új 2016-os Retina MacBook Pro készülékeknek is.

Mielőtt technikailag nagyon belemennék, egy átlag felhasználó számára ezt azt jelenti, hogy szaturáltabban látja a képeket, mintha több szín lenne ott, ahol mondjuk egy másik normál kijelzőnél nincs. Ez részben helyt is áll, azonban azok a színek már akkor ott voltak, mielőtt ez a kijelző megjelent, csupán most már képesek vagyunk ezt megjeleníteni, akár egy iPhone 7-en is. Nem véletlen, hogy a fotók, képek esetén az új iPhone-on, vagy éppen az új Retina MacBook Pro-n sokkal több színnel találkozunk. És ez nem azért van, mert szoftveresen “felhúzta a cég a kijelzőt”, vagy úgy optimalizálta, hanem mert ilyen minőséget rakott bele a cég, hardveresen több színt képes megjeleníteni és ezt nevezik Wide Gamut kijelzőnek.

(Kattints rá a nagyobb képhez!)

A fenti képen látható a régi és az új, 15-ös TouchBar Retina MacBook Pro. Jobb oldalt a piros téglalapban látható a WebKit kör alakú ikonjának a fele, amit csak az erre képes kijelzők képesek megjeleníteni. Ezzel lehet a legkönnyebben megmutatni azt, hogy ez a kijelző hardveresen képes a több szín megjelenítésére, és ez nem csak valami szoftveres “humbug”. Nézzétek meg ezt az oldalt egy iPhone 7-tel és egy régebbi készülékkel, és rögtön látjátok, hogy a piros körben nem látszik semmi egy régebbi készüléken. Természetesen régebbi MacBookon sem fogjátok tapasztalni ezt.

Lizik Gábor kolléga picit komolyabban is írt erről már egy októberi cikkünkben, és innen ki is emelnék néhány részletet – de érdemes elolvasni a teljes cikket, ott kifejezetten az iPhone 7 Wide Gamutról írt.

Color Gamut

Az első képen az úgynevezett gamut görbe látható, ami az emberi szem által látható színeket jelöli. Sajnos nem sok magyar irodalom van ezzel kapcsolatban, vagy legalábbis nem találkoztam vele. (Ha valaki tud ajánlani olvasmányos magyar forrásokat, szívesen veszem.) Itt láthatjuk például a nyomtatásban használatos CMYK színteret, az elterjedt sRGB színteret, az Adobe RGB színteret, amiben a grafikusok egy része dolgozik, drága monitorok mögött. Valamint megtalálható itt a ProPhoto RGB is, amibe a profi fényképezőgépek mentik a képeiket. Látható, hogy a gép olyan színeket is rögzíthet, amiket az emberi szem nem képes érzékelni.

ICC szabvány

ICC szabvány

Tehát ezt a görbét 1931-ben szabvánnyá nyílvánították, és ehhez viszonyítunk mindent. Ez nagyjából olyan, mint az 1 méter a hosszmérésben: ehhez az “alapegységhez” mérjük a színeket. A háromszögben belül lévő színeket láthatjuk egy átlagos monitoron, viszont ha Wide Gamut kijelzőn nézünk valamit, akkor azon túl is láthatóak a színek (sötétebb háromszög rész) lásd:

2D sRGB vs. Apple Display-P3

2D sRGB vs. Apple Display-P3

Az Apple P3 az egyik olyan “profil”, amivel képesek vagyunk ezeket a színeket megjeleníteni. Ahogy látható, a sötétebb háromszög, az Apple P3 jóval több színt képes megjeleníteni, de természetesen a sima monitorok sincsenek elveszve, bizonyos színeknél bővelkedünk, másoknál viszont jól jön a Wide Gamut. Ezért látható ezen a honlapon, hogy néhány képnél látható az sRGB és a P3 között a különbség, de például a fenti első képen nem látjuk a kört. 🙂

Szóval, amikor azt mondjuk, brutálisan jó az új Retina MacBook Pro, vagy az iPhone 7 kijelzője egy tesztben, akkor bizony azért mondjuk ezt, mert az tényleg egyfajta innováció, és nem csak rávágjuk. A 13-asról szóló cikkben is kiemeltem ezt, de akkor még nem foglalkoztam azzal, hogy miért volt sokkal jobb a kijelzője az új gépnek, mint a réginek. 🙂

Amennyiben új Wide Gamut kijelzővel ellátott terméked van, érdemes olyan háttérképeket keresned, amik úgymond specifikusan így lettek exportálva. Ilyen weboldal például a Furbo.org, nézzetek körül.

Ezek még érdekelhetnek:


  1. @Józsi: Hát elvileg igen, mert pl az iPhone is képes ilyen fotók készítésére, de ha biztos akarsz lenni benne, hogy ez ilyen fotó legyen végül a feldolgozás során, akkor RAW-ba fotózz.

    De nyilván nem minden fényképezőgép készít olyan .jpg-t, ami jó.

  2. Én is látom, sőt megnéztem a 7essel, és semmi külömbséget nem vettem észre! Alulról a 2. és harmadik képnél lehet látni valamit, de nem álleejtős annál a 2 képnél a külömbség… De amúgy sokkal szebb a 7es kijelzője, már az elején feltünt… Ha mellé teszem a 6s-t rögtön lilás fehéres behatást kellt a 6s, a 7es meg hofehér hozzá képest. Ha nincs mellette a 7es, akkor nem látni annyira a külömbséget…

Írd le a véleményedet! (Moderációs elveinket ide kattintva olvashatod.)

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!