A fenti kérdésre nem könnyű választ adni, mert ahány ember, annyiféle fotó, helyszín, és megvalósítás létezik. De nézzük meg, hogy manapság megéri-e fényképezőgépet vásárolni, vagy elég-e az iPhone kamerája.
Nagyon-nagyon sokszor belefutok olyan YouTube videóba, ahol DSLR fényképezőgéppel mérik össze az iPhone kameráját, és sokszor úgy hozzák ki az iPhone-t, hogy az sokkal jobb. Ez nem igaz – de nem azért, mert az egyik jobb a másiknál, hanem mert egészen más a célközönség és a használat. Ássunk mélyebbre!
A fényképezőgép és kamera használatához mindig is tudás kellett. Amennyiben jobb fotókat szeretnénk, akkor gyakorlásra, kreativitásra és esetleg jobb gépre is szükségünk van. A fényképezőgépből “kijövő” kép nem csak magán a vázon (gépen), hanem a raja lévő objektívtől is függ. Például mikor bemegyünk a fotós szaküzletbe megvásárolni egy gépet, általában megkérdezik, hogy mire akarjuk használni: portréra, utazásra, tárgyfotóra, esetleg valami egészen másra? Szóval alapjában véve nem olyan könnyű már maga a fényképezőgép vásárlása se.
Három pont, amit jó ha tudsz a fényképezéskor
- Tudás. Ha jó fényképet akarunk, nem elég csak automatikán fotózni, tudunk kell a rekesz érték fogalmát, a záridőt, a mélységélességet, az ISO-t, és persze kell a saját nézőpontunk is. Ezeket mind-mind gyakorlással érjük el, nem igazán dolgozik helyettünk a fényképezőgép, még ha egy jó géppel könnyebb is jobb képet csinálni.
- Utómunka. Igen, a fényképezőgép csak egy megközelítő képet ad nekünk, utána azt javítani, optimalizálni lehet. Érdemes RAW-ban fotózni, hogy a legtöbbet kihozhassuk belőle, ez vele jár. Egy képpel nem csak egyszer kell foglalkoznunk.
- Tükörreflexes vagy mirrorless. A legtöbben, ha komolyan fotózni szeretnének, akkor tükörreflexes géppel dolgoznak. Ergo, tükrökön keresztül látjuk az elkészítendő fotót, de az közel sem a végleges digitális kép, mert ilyenkor magára az érzékelőre még nem is esik rá a fény, hanem csak az exponálás során. Ilyen gépet használva technikailag is tudnunk kell, hogy mi fog elkészülni, anélkül, hogy látnánk. A modernebb gépek, vagy akár a régebbi bridge gépek, tükrök nélkül (mirrorless), egy kijelzőn mutatják meg már a kép elkészítése előtt, hogy milyen is lesz a fotó. Az egy fokkal könnyebb tehát, mert élőben állíthatjuk a beállításokat – de természetesen a tudás itt is mérvadó.
Egy pont, amit jó, ha tudsz az iPhone-nal való fényképezéskor
Kreativitás, és művészi beállítottság. Igen, az iPhone szoftveresen mind elvégzi azt, amit a fenti DSLR kamerák nem tudnak. Az Apple erre hegyezte ki az iPhone kameráját. Látjuk előre, mi fog elkészülni, minimálisan kell csak belenyúlnunk (világosítani vagy sötétíteni, fókuszálni) és már el is készült a fotó. Az HDR lesz, az szép lesz, az portré lesz, bármelyik közösségi portálra felrakható, elküldhető ismerőseinknek is.
Azt kell elfogadni, hogy a fényképezőgép gyártók egyszerűen nem foglalkoznak annyit a szoftveres dolgokkal. Nekünk kell megtanulnunk fotózni, és ezzel a tudással valóban jobb képeket fogunk készíteni DSLR-rel, mint iPhone-nal. Az alábbi videóban az egyik drága Canon gépet hasonlítja össze a fotós az új iPhone-okkal, jól látszik az Apple szoftveres optimalizálása.
Arra kéne rávenni a fényképezőgép gyártókat, hogy az átlagember számára is készítsenek fényképezőgépet, pontosabban szoftvert. Mert azzal a technológiával, szenzorral, objektívvel sokkal jobb képeket készíthetne az átlagember, ha lenne mögötte egy Apple féle szoftver.
Végül, de nem utolsó sorban a hardver. Az iPhone-ban kicsi szenszor van, kicsi objektívekkel. Nyilván egy optimális helyzetben nagyon szép képeket készít, de amint kevés fényünk van, esetleg mélységélesebb képre van szükségünk, ez a hardver kevés. Az iPhone remek fényképezőgép a mindennapokban, vagy az utazásra, de ha komolyabban szeretnénk fotózni, tanuljunk meg és vegyünk egy rendes gépet. ????
[newsletter_signup_form id=11]
a mirrorlesst nem mondanam modernebbnek az slrnel… inkabb mas
a mostani gepek is tele vannak automata programokkal…
Az már régen rossz, ha a dslr-keresőjében nem azt látod ami el fog készülni. A mirrorless gépek nem modernebbek, inkább csak mások, van előnye és hátránya is a dslr-hez képest, egyszerűen csak más.
Jó képet bármivel lehet készíteni, művészeti értelemben mindenképp, pixel minőségre viszont felesleges összehasonlítani a telefonok körömnyi objektívjét és szenzorát akár még egy mezei bridge géppel is…
Miért szerinted azt látod? Felhúzod az ISO-t 12000-re kifog égni a kép napközben, de te mégis csak azt látod, hogy teljesen jó a kép, addig ameddig el nem kattan.
Amúgy a mirrorless a jövÅ, a Sony a legújabb gépeiben megmutatta mennyire ott van a toppon szoftveres téren, csak idÅ kell, hogy még jobban kiforrja magát.
De nem húzza fel az ISO-t mert:
1, tudja mit csinál
2, a ződ téglalapon van az üzemmód kapcsoló, és csak nyomja az expó gombot mint süket a csengőt.
Amúgy az újabb DSLR-ek élőképen tudomásom szerint jelzik a kiégni akaró részeket (de most nem tudom csekkelni, mert nem hoztam magammal a gépem, bosszankodtam is miatta, hogy iPhone-nal kellett naplementés képet lőni a GoldenGate-ről, szar is lett) amit egy normális konverterben azért elég jól helyre lehet hozni… Expó után viszont tuti jelzi, ha visszanézed.
Inkább legyen kiégett mint mosott részlettelen pixelhalmaz…
Mirrorless-é majd akkor lesz a jövő, ha lesz normális markolatuk, elég viccesen nézne ki egy szappan méretű gép a 300/4L-en :D.
Meg ez a függőleges sávosodás is panoráma módban, full gáz…
Igen ez idegesítő, de automata uzemmódba még ilyet se tudna a DSLR, utólag kéne fényelni, állítani stb. Nyilván ebbe bele lehet menni. A cikk célja az volt, hogy nem teljesen a DSLR a hibás, ha valaki az iPhone-nal jobb képet tud készíteni, mivel a DSLR-hez nincs tudása. Viszont a DSLR gyártók is lerakhatnának jobb szoftveres megoldásokat.
Kár ezen vitatkozni, mert meg is fordíthatjuk: mennyit kell dogozni egy szoftveresen agyondolgozott képen hogy normális legyen (kb minden telefon túlszaturált színekkel dolgozik, az objektív bénaságát túlhúzott vonaléllességgel próbálja leplezni stb. egyébként meg egy nagy grízmassza az egész).
A hozzá nem értést a szoftver sem tudja kiküszöbölni.
Instára fészre meg teljesen alkalmasak azok a képek amik telefonnal készülnek (a facebook egyébként még tovább ront a képen), arra hogy a barinő megnézze a tegnapi sopping eredményét a mobilján, tökéletes lesz. Ott kezdődik a különbség amikor szeretnél egy A/4-es fotónyomatot csináltatni a képről. Azonnal sírva fakadsz, hogy telefon helyett nem a DSLR géped volt a kezedben…
Már maga a cím is vicc.
Az iPhone-nak (meg általában a mobiloknak) borzasztó képeik vannak. Nem is értem, hogy lehet összehasonlítani egy kisujjkörömnyi érzekelőlapkát egy FF érzékelővel, vagy egy profi objektívet egy lenyelhető méretűvel?
Persze, lehet, hogy a telefon kijelzőjén klassznak tűnik a kép, de az sima parasztvakítás, ahogy már többen is leírták. Fotókkal foglalkozom (retusálás, fotómanipulációk, stb), egy lapon se lehet említeni a mobilos képeket a komolyabb gépekkel készültekkel. Sajnos már azokat is rég elérte a szerencsétlen megapixel-hisztéria, így szintén tele vannak szoftveres szarakodással, de azért ne legyünk már komolytalanok.
Az általam valaha látott (nem nagyformátumú) legjobb digitális fotók Canon 5D-vel készültek, mindenféle “Mark” nélkül. Már a Mark II-ben is valami 24-25MP lapka volt, mindenféle “okosítással”, a képek nem igazán játszottak egy ligában.
a cikk címe nem vicc, sokan ugyanis következetesen állítják azt, amit a cikk címe kérdésként feltesz – majd a cikk pont ezt írja le, hogy mire jó a mobil, és mire nem.
Continue the discussion at Hozzászólok