A nyolcadik utas: a Halál, Gladiátor, Hannibál, Prometheus. Mind értékes darabjai a filmtörténelemnek és részei Ridley Scott generációkon átívelő munkásságának. A híres rendező azonban nem csak a monumentális alkotások világában állomásozott, hiszen az Apple 1984 nevű reklám spotját is ő jegyzi rendezőként. A Superbowl döntőjében vetített hirdetést minden idők egyik legbefolyásosabb reklámjaként tartják számon.
Sok részlet és kulisszatitok látott már napvilágot az Apple 1984-ben kiadott, Macintosh gépének hirdetésével kapcsolatban, azonban az idén 84. évében járó rendező mégis újabb érdekességekkel tudott szolgálni, megosztva gondolatait a Hollywood Reporter munkatársával, Philip Elmer-DeWitt újságíróval.
Amikor a Chiat/Day reklámügynökség felkérte Scottot, hogy rendezzen egy reklámot az Apple számára, azt hitte, hogy a Beatlesről beszélnek.
Azt mondták: „Nem, nem, nem. Az Apple az a srác, akit Steve Jobsnak hívnak. Azt kérdeztem: „Ki a franc az a Steve Jobs?” Erre azt felelték mosolyogva: „Valószínűleg lesz belőle valami.”
Scott elolvasta a forgatókönyvet, és azt gondolta:
Istenem. Nem mondják meg, hogy mi az, nem mutatják meg, mi az. Nem is mondják, hogy mit csinál. Ez inkább művészeti formátumú alkotásnak, mintsem reklámnak ígérkezett. Irtó hatásos volt.
A Steve Jobs és John Sculley annyira beleszeretett a kisfilmbe, hogy elébe menve a dolgoknak, 90 másodperc rendkívül drága hirdetési időt vásárolt a Super Bowl alatt, mielőtt azt Apple testületének többi tagja is látta volna. Sejtésük beigazolódott, a testület elutasította a reklámot, és utasította a Chiat/Day reklámügynökséget, hogy adja el a slotot. Steve Wozniaknak viszont annyira tetszett, hogy felajánlotta, kifizeti a sugárzási költség felét, amennyiben Jobs fizeti a másik felét. Ez végül szükségtelennek bizonyult: a Chiat/Day 30 másodpercet adott el a slotból, de meg sem próbálta eladni a többi 60 másodpercet.
A hirdetésnek ez az egyetlen megjelenése volt az országos televízióban (csendben sugározták a helyi adók késő esti adás sávban, hogy különböző díjakra jogosult legyen). Ezt követően számtalanszor újra sugározták a tévéhíradókban, így az Apple több millió dollár értékű ingyenes reklámot kapott. Néhány éve már láthattuk a hirdetés storyboardját is. (A storyboard olyan rajzok sorozata, amelyek célja, hogy vizuálisan érzékeltesse a tervezett filmet. A Disney által az 1930-as években kifejlesztett technikát a storyboardok szabványos eszközként használják, a 10 másodperces hirdetésektől a teljes hosszúságú játékfilmekig)
Az országos televízióban csak egyszer bemutatott, egyperces reklámfilm forgatókönyve 14 rajzot tartalmaz, amelynek utolsó kockája halványítva van, így illusztrálva a film végén lévő elsötétülést. Az is kiderült, hogy a hirdetés előzetes próbavetítéseinek eredményei olyan rosszak voltak, hogy a reklámügynökség meg sem mutatta őket az Apple-nek. A cupertinói cég egyébként napjainkban ismét együtt dolgozik Ridley Scottal, hiszen az Apple TV+ kínálatába érkező, KitBag címet viselő film forgatási munkálatai a tervek szerint hamarosan elkezdődnek.
Szólj hozzá: Hozzászólok